A bizottság döntése értelmében az Apple 500 millió eurót, a Meta pedig 200 millió eurót köteles fizetni. Az Apple a határozat szerint azzal sértette meg a DMA-t, hogy nem engedte meg az applikációk fejlesztőinek, hogy az App Store-on kívüli alternatív ajánlatokat is megjelenítsék a felhasználók számára, valamint, hogy átirányítsák őket oda és lehetővé tegyék számukra az ottani vásárlást.

A félmilliárd eurós büntetésen túl az Európai Bizottság felszólította az Apple-t, hogy szüntesse meg az átirányításra vonatkozó technikai és kereskedelmi korlátozásokat, és tartózkodjon a jövőben a jogsértő magatartás folytatásától – írja a Bizottság.

A Meta azzal sértette meg a DMA szabályait, hogy a vállalat egy olyan bináris modellt alakított ki a felhasználók számára a Facebook és az Instagram platformokon a DMA életbe lépését követően, amelyben vagy hozzájárultak a személyes adatok személyre szabott hirdetésekhez történő összekapcsolásához, vagy havi előfizetés ellenében reklámmentes szolgáltatást élvezhettek.

A DMA értelmében azonban a kapuőröknek, amilyen a Meta is, ki kell kérniük a felhasználók hozzájárulását ahhoz, hogy a személyes adataikat a szolgáltatások között kombinálják. Azoknak a felhasználóknak pedig, akik nem járulnak hozzá, kevésbé személyre szabott, de egyenértékű alternatívát kell biztosítani.

A bizottság megjegyzi, hogy bár 2024 novembere óta a Meta bevezetett egy ingyenes személyre szabott hirdetési modellt is, amely állítólag kevesebb személy adatot használ, ennek a funkciónak az értékelése még folyamatban van. A büntetés az ezt megelőző időszakra vonatkozik.

A bizottság azt is megállapította határozatában, hogy a Facebook Marketplace a továbbiakban nem tartozik az uniós digitális piacokról szóló törvények hatálya alá. A Meta ugyanis kérvényezte ennek felülvizsgálatát, az ezzel összefüggésben lévő felügyeleti intézkedések eredményeként pedig a bizottság úgy ítélte meg, hogy 2024-ben kevesebb mint 10 ezer üzleti felhasználója volt a Markeplace-nek, ami így nem lépi át azt a küszöbértéket, ami után az adott szolgáltatásra érvényesek a DMA szabályai.

Újabb fekete pontot kapott az Apple

Az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat (CPC) több, potenciálisan tiltott földrajzi blokkolási gyakorlatot észlelt a kaliforniai vállalat esetében. Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.