A bizottság döntése értelmében az Apple 500 millió eurót, a Meta pedig 200 millió eurót köteles fizetni. Az Apple a határozat szerint azzal sértette meg a DMA-t, hogy nem engedte meg az applikációk fejlesztőinek, hogy az App Store-on kívüli alternatív ajánlatokat is megjelenítsék a felhasználók számára, valamint, hogy átirányítsák őket oda és lehetővé tegyék számukra az ottani vásárlást.
A félmilliárd eurós büntetésen túl az Európai Bizottság felszólította az Apple-t, hogy szüntesse meg az átirányításra vonatkozó technikai és kereskedelmi korlátozásokat, és tartózkodjon a jövőben a jogsértő magatartás folytatásától – írja a Bizottság.
A Meta azzal sértette meg a DMA szabályait, hogy a vállalat egy olyan bináris modellt alakított ki a felhasználók számára a Facebook és az Instagram platformokon a DMA életbe lépését követően, amelyben vagy hozzájárultak a személyes adatok személyre szabott hirdetésekhez történő összekapcsolásához, vagy havi előfizetés ellenében reklámmentes szolgáltatást élvezhettek.
A DMA értelmében azonban a kapuőröknek, amilyen a Meta is, ki kell kérniük a felhasználók hozzájárulását ahhoz, hogy a személyes adataikat a szolgáltatások között kombinálják. Azoknak a felhasználóknak pedig, akik nem járulnak hozzá, kevésbé személyre szabott, de egyenértékű alternatívát kell biztosítani.
A bizottság megjegyzi, hogy bár 2024 novembere óta a Meta bevezetett egy ingyenes személyre szabott hirdetési modellt is, amely állítólag kevesebb személy adatot használ, ennek a funkciónak az értékelése még folyamatban van. A büntetés az ezt megelőző időszakra vonatkozik.
A bizottság azt is megállapította határozatában, hogy a Facebook Marketplace a továbbiakban nem tartozik az uniós digitális piacokról szóló törvények hatálya alá. A Meta ugyanis kérvényezte ennek felülvizsgálatát, az ezzel összefüggésben lévő felügyeleti intézkedések eredményeként pedig a bizottság úgy ítélte meg, hogy 2024-ben kevesebb mint 10 ezer üzleti felhasználója volt a Markeplace-nek, ami így nem lépi át azt a küszöbértéket, ami után az adott szolgáltatásra érvényesek a DMA szabályai.
Újabb fekete pontot kapott az Apple
Az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat (CPC) több, potenciálisan tiltott földrajzi blokkolási gyakorlatot észlelt a kaliforniai vállalat esetében. Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Jó hír jött a kisnyugdíjasoknak, emelkedhet a pénzük
Szilveszteri Szuperlottó: 7 milliárdért megy a játék a következő 11 napban
Olyan ajándékot kapnak a One ügyfelei, amire nem is számítottak
Rendkívüli bejelentés: Leó pápa a Vatikánba hívatta a bíborosokat
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Trump bizalmasa alkoholista személyiségnek tartja a főnökét, az elnök elismeri
Rossz hír a rajongóknak: nem lesz olcsóbb a csokoládé
Megbüntetik, aki túlsúlyos, pedig amúgy bevonulhatna katonának