Körülbelül a táblák 10 százalékát le kellene szerelni ahhoz, hogy a többi nyereségesen tudjon üzemelni - nyilatkozta lapunknak Török Ferenc, az Avenir Kft. ügyvezető igazgatója. Az Avenirnek évek óta változatlan számú, körülbelül 2200 táblája van, de minőségi cseréket végrehajtottak, néhány táblát pedig értékesebb helyre telepítettek át. A helyek eladottsági aránya átlagosan 65 százalék. Hasonlóan vélekedik Czerok Péter, az Outdoor Rt. értékesítési igazgatója: a jelenlegi körülbelül 25 ezer táblával szemben 23-24 ezer lenne az optimális. Az Outdoor sem telepít most már új táblákat, idén 4200-zal indultak, de a minőségi cserék mellett a táblák új, piros kerettel való felszerelése folyik. A minőségi csere a többi óriásplakát-cégnél is fontos irányvonal. A Pont Reklám Kft.-nek 2500 táblája van, s az elmúlt három évben szintén főleg minőségi cseréket hajtottak végre - jelezte Sándor Zsuzsanna, a Pont Reklám értékesítési igazgatója. Az átlagos kihasználtság 50-60 százalék körüli, a csúcsidényekben viszont magasabb - idén május-júniusban megközelítette a 100 százalékot. A Multireklám lebont táblákat, de mindig talál olyan helyeket, ahová érdemes újakat telepíteni. Így a táblamennyiség gyakorlatilag nem növekszik, de a cég így is régóta piacvezető, s a táblák éves átlagban 80 százalékban kihasználtak - mondta Haris László, a Multireklám Kft. értékesítési igazgatója. A jó helyek felkutatásában folyamatos megfigyelőrendszerre támaszkodnak; ha lebontanak táblákat, annak oka részint a rossz helyszín, de legalább ilyen gyakori ok a törvényi rendelkezések tiltó döntése. Ezt Török is így látja, aki nem ért egyet azzal, hogy környezetvédelmi és esztétikai problémákra hivatkoznak a táblahelyek betiltásakor. Természetesen az óriásplakátok helye nem a Bazilikán vagy a Várban van, de szerinte meg lehet találni azokat a helyeket a forgalmasabb utak mentén vagy a külső kerületekben, ahol nem zavarnak senkit. Czerok részben egyetért azzal, ha közlekedésbiztonsági és esztétikai szempontok miatt szigorítják a táblatelepítést. Ezzel együtt úgy véli, hogy a műemlékeket kivéve az plakátok nem rontják az utcaképet. Ausztriában háromszor ennyi óriásposzter van, mégsem zavaró. Az óriásplakát-táblák esztétikai, minőségi fejlesztését minden társaság fontos feladatának tekinti. Egyre többet szerelnek fel világítással, és a külalak is egyre fontosabb szerepet tölt be, ezért például a Multireklám fehér díszkerettel, az Outdoor piros kerettel szereli fel a tábláit. Másik kihívás a szabályozás befolyásolása, ami fontos együttműködési terület az óriásplakát-cégek között, amelyek emellett kereskedelmi kooperációt is folytatnak, hogy klienseiknek a lehető legteljesebb szolgáltatást nyújtsák. A reklámköltés óriásplakátokra 9,9 milliárd forint volt 1999-ben, amivel az óriásplakátok dominálnak a közterületi reklámozás piacán annak mintegy 50-60 százalékát kitéve, ám a fő versenytársak nem is annyira az egyéb közterületi reklámhordozók, hanem a kereskedelmi televíziók. A közterületi reklámozás ma csupán a reklámtorta 7 százalékos szeletét jelenti Magyarországon, Nyugat-Európában viszont 10 százalék fölötti a részaránya - mondta Török Ferenc. Eszerint a cégek növekedésre számítanak, bár az elmúlt évben jelentős árverseny kezdődött. Török szerint ennek az egyik hatása, hogy a nagy cégek mellett a kisebbek is igénybe veszik az óriásplakátokat, sokszor csupán néhány darabos kampány erejéig. Haris László ezt a folyamatot nem tartja negatívnak: a kisebb cégek és az áruházak, bevásárlóközpontok kezdik felfedezni, hogy az óriásplakát ideális lehet kisebb szabású helyi, regionális reklámkampányokhoz. A Multireklámnak egyre több ilyen megrendelője van. Czerok tájékoztatása szerint az Outdoornak is vannak kismegrendelői, akik főleg "beterelő" reklámnak használják az óriásplakátot. Más szakértők másban látják az éles árverseny okát. Szerintük az "optimalizáló cégek" megjelenése is jelentős árcsökkentéshez vezetett. Ezek ugyanis több óriásplakát-cégtől felvásárolják a táblahelyeket, amelyeket továbbértékesítenek. Czerok tudomása szerint vannak olyan országok, ahol egyáltalán nincsenek optimalizáló cégek és vannak, ahol csak azokon keresztül lehet közterületi kampányt indítani. Az optimalizáló cégek mint közvetítők megjelenése jelentős megrendeléseket jelent az óriásplakát-cégeknek, ugyanakkor a szolgáltatásaikat meg kell fizetni, ami végső soron a nyereség csökkenését eredményezi. Listaáron egy plakáthelyet egy hónapra 30-120 ezer forint + áfa áron lehet megszerezni felszereltségtől és helyminőségtől függően, s bár a jutalékok és kedvezmények sokszor a 40-50 százalékot is elérik, egy tábla önköltsége mindent egybevetve sem haladja meg a havi 20 ezer forintot, sőt egyes szakértők szerint a 10 ezer forinthoz áll közel. SUHAJDA VIRÁG