Még karácsony előtt kötött megállapodást a Volkswagen a szakszervezetekkel a költségcsökkentésről. A gyáraknak teljesíteniük kell az éves célokat, mert a szakaszos mérföldkövek elérésétől függenek az új beruházások. Az továbbra is kérdéses, hogy hogyan csökkentik a kapacitást és a munkaerőt egyszerre, úgy, hogy nem akarnak felülről jövő leépítést kezdeményezni.
Radikális változásról szóltak a hírek a Volkswagen háza tájáról, de a németországi költségcsökkentési megállapodás nagymértékben támaszkodik az autógyártó hagyományaira, a vezetők és a dolgozók közötti együttműködésre – írta meg a Reuters vállalati forrásokra hivatkozva.
Emiatt egyes befektetők és elemzők megkérdőjelezik, hogy beválthatja-e a kapacitás csökkentésére és a 35 000 munkahely csökkentésére vonatkozó ígéreteket az autógyár, mert a menedzserek szerint ezek a változások létfontosságúak a vállalkozás túléléséhez a gyenge kereslet és az olcsó kínai verseny miatt.
A szakszervezetek és a Volkswagen vezetése karácsony előtt kötötte meg azt a szerződést, amelynek értelmében minden részlegnek saját költségcsökkentési célt kell kitűznie a termelékenység növelésére, amelyet az egy dolgozóra legyártott autók számával mérnek.
Mindkét oldal vezetői negyedévente adnak majd jelentést az előrehaladásról – tették hozzá a vezetői források, hangsúlyozva, hogy ha az időközi költségcsökkentési célokat nem teljesítik, a tárgyalásokat újra kell kezdeni.
Ez egy olyan modell, amely magán viseli a Volkswagen együttműködési és kompromisszumképes hagyományainak minden jegyét, nem pedig felülről kikényszerített változtatásokat jelent, amelyek ugyan nagyobb biztonságot hozhattak volna, de kárt okozó sztrájkok kockázatával is jártak volna.
Sok kérdés maradt, például, hogy:
- az autógyártó hogyan veszíthet el ennyi dolgozót anélkül, hogy senkit sem bocsátana el;
- mikor következik be a beígért termelési kapacitáscsökkentés;
- és hogy mit hoz a hosszútávú jövő az üres csarnokokkal rendelkező üzemek számára.
Emiatt egyes befektetők elbizonytalanodtak, a Volkswagen részvényei az októberi szint alatt mozogtak, mielőtt a negyedéves nyereség zuhant volna.
A tét nagy.
Míg a Volkswagen-csoport az Auditól a SEAT-ig és a Skodáig számos márkát ölel fel, 2023-ban járműeladásainak több mint felét a névadó márka adta.
Az elhúzódó tárgyalások során a szakszervezetek azt mondták, hogy a cég három-négy gyár bezárását helyezte kilátásba. A Volkswagen nem volt hajlandó konkrét számot közölni, de többször is kijelentette, hogy le kell majd állítania egy-egy üzemét.
Végül a két fél megállapodott abban, hogy
- 2025-ben leállítják a termelést egy drezdai üzemben, amely 300 embert foglalkoztat;
- és 2027-ben egy osnabrücki üzemben, amely körülbelül 2300 embernek ad munkát,
de elkötelezték magukat amellett, hogy más munkalehetőségeket keresnek a telephelyeken nekik.
A kínaiak már készülnek lecsapni a Volkswagen gyáraira
Noha a német autóipari óriás egyelőre mégsem zár be gyárakat, ha mégis feleslegessé válik egy németországi üzem, arra már lenne egy vevő: Kína. Erről itt olvashat többet >>>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Az évtized üzlete volt, ha ilyen autót vett - sok magyar örülhet, hogy bevállalta az egykor lenézett márkát
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Dührohamot kapott a Tesla-vezér: 120 milliós bírság után az EU teljes megszüntetését követeli
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
„Ha most engedünk Putyinnak, holnap máshol tör ki a háború” – kemény üzenetet küldött az EU főképviselője
Dráma a tengeren: csapdába esett az orosz szellemhajó teljes legénysége
Alig van beosztva néhány orvos decemberben a Szent Imre Kórházban
Magyar Péter: Hallom, megérkezett hozzátok a közpénz-milliárdokon utazó vándorcirkusz