A legtöbb amerikai légitársaság Donald Trump elnök tarifapolitikájának nagy vesztesei közé kerülhet a világpiacon – állapította meg új kutatásában az Allianz Trade hitelbiztosító, amely rámutat: az új vámok miatt a nemzetközi versenytársakhoz képest az USA légi szállítói rendelkeznek a legalacsonyabb értékesítési előrejelzésekkel erre az évre, miközben az európai társaságok kilátásai nagyon jók.
Már nincs kedvük repkedni az amerikaiaknak
Nehéz év vár az észak-amerikai légitársaságokra, amelyek a közzétett előrejelzéseikben átlagosan mindössze egy százalékos növekedésre számítanak 2025-ben.
Ez rendkívül szerény eredmény lehet az előző évhez képest, és a leggyengébb a globális versenyben – derül ki az új iparági körképből, amelyben Maria Latorre elemző kifejti: a lehangoló kilátások egyik fő oka a csökkenő belföldi kereslet.
Donald Trump vámpolitikájának április eleji kihirdetése óta ugyanis 6 százalékponttal 78 százalékra csökkent a belföldi járatok átlagos kapacitáskihasználása Amerikában. A romló kereslet várhatóan kitart az elkövetkező hónapokban is, ezért az olcsóbb kerozinárak ellenére a légitársaságok különösen nyomott haszonkulccsal kénytelenek működni.
A turbulencia ellenére az Allianz Trade arra számít, hogy az európai légitársaságok viszont idén tíz százalékos bevételnövekedést érnek el – a cégek ugyanis profitálnak az alacsonyabb üzemanyagárakból, mert a jegyárak továbbra is magasak.
A külföldi turisták elkerülik az USA-t
Az elemzés az amerikai turisztikai ágazatban is visszaesést jósol: az USA-ba belépő 72 millió nemzetközi turista több mint fele Kanadából és Mexikóból érkezett eddig, ám ezen országok lakosai a vámok miatt újabban jelentősen vonakodnak az amerikai utazástól.
Ráadásul a transzatlanti utasok száma is csökkent az év első három hónapjában – különösen a német és spanyol turisták kerülték el az Egyesült Államokat – írja a Spiegel.
Megírtuk: a nemzetközi látogatók számának drámai visszaesése márpedig több milliárd dolláros bevételkiesést eredményezhet, így a politikai feszültségek és a szigorúbb bevándorlási intézkedések komoly következményeket idézhetnek elő a turizmusban.
Erről Varga G. Gábor légiközlekedési szakértő az Economxnak korábban azt mondta: az elmúlt években tapasztalt amerikai áremelkedés és a dollár erősödése miatt az USA drága úti céllá vált az európai utazók szemében, az új tarifapolitika ugyanakkor főleg az eddig magas nyereséggel járó üzleti utazások piacát törheti le látványosabban.
Bajban a gyártók, de mindenki zsebbe nyúlhat
Az Allianz Trade szerint a gyártásban is fokozódnak a problémák: az új repülőgépekre leadott rendelésállomány ugyan világszerte magas, mintegy 17 ezer új gépre szól, ám a gyártók eddig sem tudták a kapacitást a koronavírus előtti szintre növelni.
A jelenlegi kereskedelmi háború súlyosbítani fogja a globális ellátási láncának zavarait, és legalább 20 százalékkal megdrágítja a repülőgépeket – állapítják meg.
Az Economxnak nyilatkozó szakértő szerint ez a költségnövekedés pedig bizonyosan megjelenik majd a repülőjegyárakban is.