Két óriási, egyenként 2 millió hordónyi nyersolaj szállítására alkalmas tanker fordult vissza a Hormuzi-szoros bejárata előtt vasárnap – írta hétfőn a Bloomberg. Ezek az óriástankerek, ha tele vannak rakománnyal (2 millió hordó), akkor mintegy 150 millió dollár, 52 és fél milliárd forint értékű nyersolajat mozgatnak. 

A hírügynökség hajókövető adatokra hivatkozva írta, hogy vasárnap a Coswisdom Lake és a South Loyalty is letért a Perzsa-öböl bejárata felé vezető vízi útvonalról, majd hirtelen manőverrel dél felé fordult. A két teherhajó üresen haladt, de jobbnak látta nem megkockáztatni még így sem az átkelést.

A szoros egyelőre nincs blokád alatt, bár az iráni parlament azt jóváhagyta, intézkedés azonban még nem történt. A végső döntést a Nemzetbiztonsági Tanács és az ajatollah fogja meghozni.

Egy tényleges lezárás könnyen 100 dolláros hordónkénti olajárakhoz vezetne, a jelenlegi 74 dollár helyett.

Az iráni bombázás miatt a tengeri hajózás kritikussá válhat a térségben, ha a helyzet eszkalálódik, az komoly hatással lesz a hajóforgalomra. Nem nagyon lesz ugyanis olyan biztosító, amely hajlandó lenne ilyen eszkaláció mellett biztosítást vállalni egy 150 millió dollárnyi áruval megrakott tankerre. Vagy csak irdatlan drágán.

Egyelőre azonban van olyan társaság, amely bevállalósabb: a Maersk hajói továbbra is áthajóznak a Hormuzi-szoroson, de a vállalat kész ezt a rendelkezésre álló információk alapján újraértékelni - közölte a csoport vasárnap közleményben, miután az Egyesült Államok az éjszaka folyamán csapást mért az iráni nukleáris létesítményekre. „Folyamatosan figyelemmel kísérjük a térségben lévő konkrét hajóink biztonsági kockázatát, és készen állunk arra, hogy szükség esetén operatív intézkedéseket hozzunk” - közölte a dán konténerszállító társaság az Equilor hírösszefoglalója szerint.

Jelenleg mintegy 50 olajszállító hajó próbálja elhagyni a területet.  

Vasárnap Görögország hajózási minisztériuma értesítést adott ki, amelyben azt tanácsolta hajóinak, hogy vizsgálják felül a Hormuzi-szoroson való áthaladásukat, és a helyzet megnyugvásáig inkább biztonságos kikötőkben keressenek menedéket.

Miért fontos a Hormuzi-szoros?

  • A Hormuzi-szoros stratégiailag rendkívül fontos, a világ legfontosabb olajszállítási útvonala. 
  • A globális olajkereskedelem 20 százaléka ezen a szoroson halad át.
  • Napi szinten több mint 20 millió hordó kőolaj halad át rajta.
  • A Perzsa-öböl olajtermelő országai – Szaúd-Arábia, Irán, Irak, Kuvait, Katar, Egyesült Arab Emírségek – ezen az útvonalon exportálják a nyersolajat és a földgázt.