Az autósok fizetik meg, hogy minél több profitra vadásznak az olajértékesítők: a legnagyobb multik precízen készülnek az olajkorszak utolsó szakaszára, de vajon mikor jön el az az idő, amikor már nem fekete aranyként gondolunk az olajra?

Az ágazat óriáscégei kiemelkedő eredményekkel zárták a 2022-es évet, miután a kereslet jelentősen meghaladta a kínálatot:

az Exxon 56 milliárd dollár nettó nyereséget ért el, ez pedig a teljes hazai GDP közel harmada.

Az amerikai olajóriás nem tartogatta sokáig az extraprofitot, egyből felvásárolta a Pioneer Natural Resources vállalatot, így egy szempillantás alatt az amerikai palaolaj-kitermelés vezető cége lett.

Chevron, melynek 2022-es profitja az azt megelőző év duplájára nőtt, 53 milliárd dollárért megvette a Hesst, ezzel megszerezve az Exxon partnerét a guayanai olajbizniszben, ami különösen fontos lépés a nagyság felé, tekintve, hogy Guayana 11 milliárd hordó olajat rejt maga alatt.

A rotterdami Europort finomító, amely a BP (British Petrolium), a Guvnor Petroleum, a VPR Engery, az Exxon Mobil, az ESSO és a Shell nagyvállalatoknak is otthont ad.
A rotterdami Europort finomító, amely a BP (British Petrolium), a Guvnor Petroleum, a VPR Engery, az Exxon Mobil, az ESSO és a Shell nagyvállalatoknak is otthont ad.
Kép: Getty Images / Dean Mouhtaropoulos

Az elemzők közt nincs vita arról, hogy eljött az idő az olajipar konszolidációjára, a két cégfelvásárlást pedig egy fegyverkezési verseny kezdetének tekintik, azonban az még mindig kérdéses, hogy a versenyzők hogy látják az előttük álló háborút, és mi mindent fognak elkövetni a győzelemért.

Nem tudni, hogy azért gyűjtik-e be a még elérhető olajkészletet, mert arra számítanak, hogy az olajkorszak vége még messze van, vagy esetleg pont azért, mert az olajüzlet az utolsókat rúgja, és gyorsan szeretnék kihasználni a még meglévő lehetőségeket.

Az OPEC előrejelzése szerint 2045-ig nem áll meg az olajipar bővülése, az olajkartell szempontjából azonban ez nem valószínű. Az alternatív energia berobbanása óta számos befektető is jobbnak látja, ha hátat fordít az olajiparnak, ám az előrejelzés talán visszacsábítja őket a pályára – számolt be a Totalcar.

A másik végletes jóslatot az International Energy Agency (IEA) World Energy Outlook jelentése fogalmazta meg:

az IEA szerint 2030 előtt eljön az olajkereslet csúcsa, pont úgy, mint a földgázé és a széné is. Az előrejelzés szerint a sok millió hordó olaj helyét a szél- és napenergia veszi majd át.

A szervezet arra is figyelmeztet, hogy a folyamatok alakulásának kiterjesztése szerint 50 százalék az esélye, hogy a Föld légkörének átlaghőmérséklete 2100-ra 2,4 fokkal magasabb lesz az ipari forradalom előttihez képest, ez pedig jelentősen több, mint a még elviselhetőnek gondolt 1,5 fokos plusz.

Azonban fontos szempont az is, hogy az olajipar az egyetlen iparág, amivel ilyen hatalmas összegeket lehet keresni, így feltételezhető az is, hogy az utolsókat sajtolják ki az olajkorszak hátralévő időszakából.

 

Durván visszaesett az üzemanyagfogyasztás, mi történhetett?

Pedig egy korábbi Pulzus kutatás szerint a legtöbb autós kivárja a 700-800 forintos üzemanyagárat és akkor dönt arról, hogy használja-e tovább a gépkocsiját. Bővebben --->