Red Cup Day (magyarul a Piros csésze nap) névre hallgat a Starbucks kávézólánc egyik kiemelt promóciós napja, amely hagyományosan a legtöbb bevételt hozza a konyhára a nemzetközi céghálózat számára.

A PR-akció lényege, hogy a Starbucks ekkor fordul rá a karácsonyi szezonra: a vállalat jól ismert fehér kávéscsészéi minden évben ünnepi külsőt öltenek, a vásárlók pedig bizonyos ünnepi italok vásárlásakor egy ingyenes, újból felhasználható piros csészét kapnak ajándékba. A kávézó franchise ekkor olyan karácsonyi ízeket is bevezet, mint a mézeskalács, a sütőtök vagy az almás pite.

Idén azonban a november 16. mindenről szólt, csak nem az ünnepi hangulatba kerülésről, illetve a profitmaximalizálásról. Ugyanis a piros csészés napon Starbucks szakszervezeti tagok ezrei vettek részt egy több amerikai államot is átfogó sztrájkban, közel 150 helyszínen. A tiltakozó akciót természetesen tudatosan a nagyvállalat legnagyobb promóciós eseményére időzítették.

A Starbucks Workers United Union (SBWU), azaz a szakszervezet a Red Cup Rebellion elnevezésű munkabeszüntetést a jobb munkahelyi feltétek kivívásért hirdette meg: többek között azért, hogy a munkavállalók számára javuljanak a szerződéses feltételek, például élhetőbbé váljon az időbeosztásuk.

A Starbucks dolgozók kedvezőbb feltételeket követelnek

Ez már közvetlenül a második év, hogy a Starbucks dolgozói a Red Cup Day napján teszik le a munkát, ugyanakkor az idei protest akció jóval nagyobb volt, mint a tavalyi. Többek között ezért, mert ezúttal olyan üzletek is csatlakoztak az SBWU tiltakozásához, amelyek tavaly még kimaradtak. 

A nagyobb figyelemfelkeltés miatt tagadtuk meg a munkafelvételt pont a Red Cup Day idején. Az SBWU követelései között részben az is szerepel, hogy kezdjenek végre valamit a cégnél tapasztalható létszámhiánnyal, ami különösen a Red Cup Day idején fáj igazán

– mondta el a BBC-nek Mari Cosgrove, az egyik sztrájkszervező szakszervezeti vezető, aki 2014 óta az egyik seattle-i Starbucks baristája.

A Starbucks vezetése tagadja a vádakat

Egyelőre patthelyzet mutatkozik az SBWU és a kávézómulti vezetősége között: miközben előbbi egyre növeli létszámát, így egyre erősebb, utóbbi egyelőre nem tett érdemi lépéseket, hogy tárgyalásokat kezdeményezzen a dolgozói képviselettel. Ugyanakkor a BBC megjegyzi, ha a Starbucks vezetősége ezt nem lépi meg, azzal megszegi a szövetségi munkaügyi törvény előírásait.

Az említett jogszabály ugyanis megköveteli a vállalatoktól, hogy tárgyalóasztalhoz üljenek a szakszervezetekkel, a kollektív szerződés, vagy bármilyen más megállapodás megkötése azonban nem kötelező.

A Starbucks vállalati kommunikációért felelős vezetője, Andrew W Trull a lapnak azt írta, a kollektív szerződést követelő szakszervezet az, amelyik öt hónapja nem egyezik bele egy közös tárgyalásba. Éppen ezért ismét felszólítják az SBWU-t, hogy teljesítse kötelezettségeit és vegyen részt az első szerződések megtárgyalásában az általa képviselt partnerek nevében.

Egymásra mutogatnak

Andrew W Trull vitatta a szakszervezet létszámhiányra vonatkozó állításait is, beleértve azt is, hogy ne biztosítottak volna elég munkaerőt a Red Cup Day-re.

Mari Cosgrove elmondta, a siker számukra valóban a tárgyalás lenne, és ők optimistán tekintenek a jövőbe. Már csak azért is, mert a vásárlók többsége hihetetlenül támogató és teljesen megértő volt velük a sztrájk idején. 

Starbucks: megszorítások és rekordok

Miközben a kávézó-lánc rekorderedményekről számol be, előre menekül. Arra számít, hogy a hétköznapi luxuscikkek, mint a kávé, 2024-ben is jó eredményeket hoznak majd. A Starbucks 2030-ra 17 ezer új kávézót nyitna a már meglévő 38 ezer mellé, és három pontos tervet dolgozott ki, hogy megújítsa a vállalatot. Bővebben --->