„32 ezer webáruházzal állunk kapcsolatban, így meglehetősen jól ismerjük az online vásárlással csomagküldéssel kapcsolatban azokat a pontokat, amelyekre érdemes figyelnie a vásárlóknak, ha nem akarnak csalás áldozataivá válni” – mondta el Fagyas Szabolcs, a Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója. A Packeta az ország egyik nehézsúlyú csomagszállítója, különösen az átvevőhelyi kézbesítésben. Szakemberei összegyűjtötték a legjellemzőbb veszélyeket – és azt is, hogy mit tehetnek a vásárlók, hogy ne váljanak áldozattá.

Kókler webáruházak

Az elmúlt években a vásárlások egyre nagyobb hányada került át az internetre, és immár eléri a 909 milliárd forintot. A webáruházak száma évente több mint 50 százalékkal nő, és már több mint 33 ezer webáruház kínálja a por-tékáit az online térben a nagyvállalatoktól az őstermelőkig. Az óriási választékban nem mindig könnyű kiigazodni, és könnyen lehet olyan webáruházakba ütközni, amelyek a jogszabályokat megkerülve dolgoznak, károsítanak meg vevőket. Van azonban pár árulkodó jel, felkeltheti a gyanút, hogy nem ez a megfelelő hely vásárolni:

  • csak emailcímet, esetleg egy mobil számot adnak meg elérhetőségnek, címet, postacímet nem;
  • nincs megadva székhely, cégjegyzékszám, gyakran még a céget regisztráló ország sem beazonosítható;
  • erősen hiányos vagy teljesen hiányzik az ÁSZF és Adakezelési nyilatkozat;
  • árulkodó lehet, ha kizárólag „gyanúsan” pozitív ügyfélvéleményeket találunk az oldalon;
  • nincs oldalazonosító „lakat” a böngésző URL mezőjében a cím mellett;
  • az árak gyanúsan alacsonyak a konkurenciához képest;
  • a weboldal professzionális kialakítása, felépítése kívánnivalókat hagy maga után;
  • a szöveg eseteként magyartalan, sok a helyesírási hiba
  • érdemes ellenőrizni a jogsértő webáruhazakat listázó weboldalt is, ha gyanú vetődik fel.

Csaló fizetési felületek

Egyre többször előfordul, hogy csaló fizetési felületek egy-egy ismert vállalkozás nevét, arculatát lemásolva próbál-ják megszerezni a felhasználók adatait, például bankkártyája számát és CVC kódját, vagyis a kártya hátoldalán található háromjegyű biztonsági kódját, hogy pénzt tulajdonítsanak el a számlájukról.

Hogy ezt elkerüljék, a fizetési felületeknél is körültekintően kell eljárni, ellenőrizni az URL-t, az oldalazonosító „lakatot”, és csak olyan felületen szabad fizetni ahová megbízható webáruház vagy csomagküldő cég irányított át.

Adathalász sms-ek

Az utóbbi években terjedő csalási forma az adathalász SMS, amely a címzettet egy csomagküldemény érkezésére emlékezteti. Az üzenet egy linket tartalmaz, amelyet megnyitva valamely csomagküldő szolgálat arculati elemeivel ellátott weboldal jelenik meg, ott azonban semmilyen funkció nem érhető el. Az oldal célja, hogy az óvatlan látogató telefonjára egy kártékony alkalmazást telepítsen, amelynek segítségével az elkövetők hozzáférhetnek az eszközön tárolt adatokhoz.

Akik rendeltek semmit, mégis SMS-t kapnak, már gyanakodhatnak, de először érdemes a családban körbe kérdezni, hogy esetleg ők rendeltek-e. Ha nem, semmiképp se nyissák meg a linket.

Meg nem rendelt küldemény átvétele

Előfordulhat az is, hogy nemcsak kéretlen SMS-t kap, hanem valódi csomagot is megpróbálnak kézbesíteni. Mivel egyre több dolgot rendelnek, és naponta akár 2-3 futárt is várnak, könnyen hihető, hogy egy rendelt csomag érkezik, miközben kéretlen küldeményt próbálnak hozni.

Más esetekben a pénzre utaznak, például ha utánvéttel küldenek csomagot. Miután biztos, hogy nem családtag rendelt valamit, ezeket a küldeményeket semmiképp se vegyék át, főleg, ha fizetni kell érte!

Utánzat, hamisítvány van a csomagban

Akkor is érheti csalódás a vásárlót, ha a csomag rendben megérkezik, de nem pont az a termék van benne, amit vártak, hanem mondjuk egy olcsó utánzat. A legjobb, ha már a kézbesítés előtt gyanút fognak, például abból, hogy a vásárlás után kapott visszaigazoló email igénytelenül van megfogalmazva, esetleg gépi fordítóval írták. Ez esetben sajnos nagy az esélye, hogy a megrendelt termék nem olyan lesz, mint amit várnak, érdemes átvétel előtt ellen-őrizni.

Ha már átvették a csomagot, és utólag derül ki a csalás, akkor mindenképp az eladó webáruházon kell számon kérni, mivel a csomagszállító cégeknek nincs lehetőségük és joguk felülbírálni egy megrendelés valódiságát, vagy ellenőrizni csomag tartalmát. A kivétel, ha feltehetően a szállítás közben keletkezett a kár.

+1 Éljen a jogaival a vásárló

Minden vásárlónak joga van ahhoz, hogy az Európai Unión belüli rendeléstől számított 14 napon belül mindenféle indok nélkül elálljon a vásárlástól és visszakapja a pénzét. Amennyiben nem járna sikerrel, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz lehet fordulni, külföldi webáruházakkal kapcsolatban pedig az Európai Fogyasztói Központ tud segíteni.

Ha pedig bebizonyosodott, hogy becsapták, érdemes rendőrségi feljelentést tenni a webáruház ellen.