Miközben 2023-ban az utasok 68 százaléka volt a MÁV-val elégedett, addig idén már csak 50 százalék mondta ezt – ez derül ki abból a felmérésből, amit a Publicus Intézet készített a Népszava megbízásából.

Ez talán nem is meglepő annak tükrében, hogy az elmúlt hónapokban több alkalommal is részlegesen vagy teljesen összeomlott a vasúthálózat: például a pünkösdi hétvégén a balatoni vonal.

A lap szerint az augusztus eleji, reprezentatív felmérés alapján azok közül, akik legalább néhány havonta járnak vonattal, minden második ember mondta azt, hogy elégedett vagy inkább elégedett a MÁV szolgáltatásaival, míg 47 százalékuk inkább elégedetlen.

Noha ez első hallásra nem is hangzik annyira rosszul, a lap emlékeztet rá, hogy a 2023 augusztusában készült Publicus-kutatásban még 68 százalékon állt az elégedettségi mutató, és 31 százalék volt elégedetlen. A képet tovább árnyalja, hogy

a felmérés alapján tíz Fidesz szavazóból nyolc inkább elégedett a MÁV-val, miközben az ellenzékiek és a bizonytalanok között tízből csak négy.

A megkérdezettek egyharmada lát a vonatközlekedésben az elmúlt évekhez képest javulást, 39 százalékuk szerint ugyanakkor romlott a helyzet, további 27 százalék pedig semmilyen változást nem érzékelt. A Népszava megjegyzi azonban, hogy az emberek ezt a kérdést is politikai meggyőződésük szűrőjén át vizsgálják inkább, ugyanis miközben a Fidesz szavazók 70 százaléka pozitív változást lát, addig az ellenzékieknél ennek az aránya 18, a bizonytalanoknál pedig 23 százalék.

Akik rendszeresen használják a vasutat, azok közül tízből nyolcan tapasztaltak késést az elmúlt egy évben, és csak 17 százalék mondta azt, hogy nem történt vele ilyen. A vonatozók 26 százaléka szinte minden alkalommal késett, 50 százalék pedig több alkalommal.

Mindössze 12, illetve 19 százalék mondta azt, hogy legfeljebb 10, illetve legfeljebb 20 percet késett a vonata, 23 százalék már maximum fél órás, 16 százalék pedig fél és egy óra közötti csúszást tapasztalt, 15 százalék pedig egy óránál is többet.

Ez azért lényeges, mert a június óta a MÁV-nál bevezetett késési biztosítás abban az esetben fizeti vissza a jegyár felét, ha a vonat legalább 20 percet késett.

Pozitívum azonban, hogy azok, akik legalább havonta utaznak vonattal, 55 százalékban megfelelő árunak ítélik meg a MÁV szolgáltatásait a színvonalához képest, 25 százalék szerint pedig olcsó. Mindössze 14 százaléka gondolja rossznak az ár-érték arányt.

Rejtélyes forrásból fizet évente 2 milliárd forintot a MÁV a késésekért

A MÁV évente 2 milliárd forintot különít el jegyár-visszatérítésre a késések miatt. Hegyi Zsolt szerint ezt költséghatékonysággal teremtik elő, ám az összeg indokoltsága és a háttérben zajló fejlesztések finanszírozása továbbra is sok kérdést vet fel.
Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.