Minden második ember ismer valakit, aki az elmúlt két évben indított vállalkozást. Tízből öten úgy vélik, hogy Magyarországon könnyű vállalkozást indítani. Tízből négy embert ugyanakkor a kudarctól való félelem tart vissza attól, hogy saját céget indítson, ez derül ki a Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE) által készített kutatásból.

A Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2023-2024-es nemzeti jelentése szerint továbbra is 28,2 százalék körül van azoknak az aránya, akik úgy vélik, hogy a következő hat hónapban kedvező lesz a helyzet egy vállalkozás elindításához Magyarországon, ez az adat uniós összevetésben az egyik legalacsonyabb.

Az elmúlt években ugyan lassú növekedésnek indult azoknak a száma, akik rendelkeznek a vállalkozásindításhoz szükséges tudással, készségekkel, illetve tapasztalattal, a jelenlegi 38,3 százalékos érték azonban továbbra is lényegesen elmarad az Európai Unió (EU) átlagától, ahol ez rendre 50 százalék felett alakul.

Több kilépővel is stabil az aktivitás

Magyarországon tragikusan alacsony a vállalkozás indítási hajlandóság – mondta Timár Gigi, a Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Iroda vezetője.

A 18-64 év közöttiek 10,4 százaléka tervezi, hogy a következő három évben vállalkozást indít, ami megegyezik a korábbi évek adataival.

A vállalkozói légkör 2022-es, a korábbinál némiképp alacsonyabb szintű értékelésének stagnálása és a vállalkozásukat megszakítók korábbi évekhez képest lényegesen magasabb aránya ellenére sem a vállalkozásindítási szándékkal rendelkezők, sem a korai szakaszban levő vállalkozók lakosságon belüli aránya nem változott érdemben. Míg a bejáratott vállalkozások aránya nőtt is, de csak hibahatáron belül, derül ki a jelentésből.

Az is egyértelmű a kutatás alapján, hogy a korai szakaszban lévő vállalkozások aránya 9,9 százalékon áll, a bejáratott vállalkozások aránya pedig 7,4 százalékon, de mindkét szám alacsonyabb Magyarországon a GEM kutatásban részt vevő országok átlagánál. Ez rendre 14,3, illetve 8 százalék a globális és a GEM-ben részt vevő európai országokban is. 

A kutatásban Magyarországon a 18-64 év közötti lakosságot kérdeztek meg – mondta Szennay Áron, a GEM team kutatója. A lakosság 24,3 százaléka vagy már vállalkozó, vagy dolgozik azon, hogy a következő három évben az legyen. A kutatás adatai szerint 6,7 százalék tervezi, hogy elindít egy céget, 17,6 százalék már vállalkozóként dolgozik.

Globális szinten 47 ország adatait vetették össze, a magyarok között az átlagnál egy kicsit alacsonyabb a vállalkozói aktivitás.

Az EU-ban 21 ország vett részt a GEM kutatásban, itt a vállalkozói aktivitásban a felső harmadban helyezkedünk el.

Tavalyelőtt 1,9 százalék hagyott fel a vállalkozásával, 2023-ban 3,5 százalék mondta ugyanezt, a vállalkozói lét befejezése mögött valamilyen üzleti ok áll. 

A vállalkozási motivációk között a GEM kutatása szerint a vállalkozókat a megélhetés és a vagyonfelhalmozás is motiválja, de fontos számukra a függetlenség és az önmegvalósítás is. 

A 2023-as szakértői értékelések alapján a  vállalkozási ökoszisztéma állapotát mérő  komplex mutató (NECI) értéke Magyarországra vonatkozóan 4,5-re csökkent az  előző évi 4,7-es értékről – mondta Csákné Filep Judit, a GEM team vezetője. 

A felmérésben részt vevő visegrádi országok között ugyanakkor Magyarország ökoszisztéma értékelése a legkedvezőbb, meghaladva a 4-es  szlovák és a 4,2-es lengyel értéket. A szakértők globális szinten a vállalkozási környezet működését az Egyesült Arab Emírségekben értékelték a legjobbra, míg a sereghajtó Irán lett, mondta a GEM team vezetője.

Górcső alá vették a női vállalkozókat is

A kutatás egy része a női vállalkozókra fókuszált. A nők többségének célja, hogy megtalálja a módot a megélhetés biztosítására úgy, hogy közben a társadalmi elvárásoknak is megfeleljenek a magánéletükben. Ma a tipikus magyar női vállalkozó 42 éves, Budapesten él, érettségizett, egy gyermeke van, párkapcsolatban él, de vállalkozással kapcsolatos oktatásban nem vett részt. A női vállalkozások kisebb arányban lesznek bejáratott vállalkozások, vagyis nem érik meg a a három és fél évet sem, olvasható a jelentésben.

A férfi és a női vállalkozások arányát vizsgáló rangsorban, az összehasonlításba bevont 17 uniós ország között Magyarország a középmezőny második felében szerepel.

Fontos adat, hogy a férfiak közel másfélszer nagyobb arányban terveznek vállalkozni a jövőben, mint a nők.

A már vállalkozók között a nők 7,8 százaléka vezet korai szakaszban lévő vállalkozást, míg csak 4,5 százaléka bejáratott vállalkozást. 

Mindenkinek más a karriercélja, aki városban él annak is és, aki egy leszakadó térségben vállalkozik annak is – mondta Kerékgyártó Gábor, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) gazdaságfejlesztési és szolgáltatási igazgatója a női vállalkozókról szóló kerekasztal beszélgetésen. Az Economx kérdésére válaszolva elmondta: 800 ezer működő vállalkozás van Magyarországon, ami nem kevés, ebből 400 ezer társas vállalkozás.

Mennyiségre nem kellene több vállalkozó Magyarországon, a gond inkább az, hogy elaprózódott a vállalkozói szektor. A középvállalkozói tőkeerős réteg még mindig nem épült ki Magyarországon.

Van különbség női és férfi által vezetett vállalkozások között – mondta, Kozma Andrea, aki az STRT Nyrt. inkubációs programját vezeti. A startupok szintjén azt látják, hogy jellemzően fiúcsapatokkal dolgoznak együtt. Hiába próbálják inspirálni a női vállalkozókat, ennek ellenére nagyon kevés nő jelentkezik a programjaikra.

Kiemelte:

ahhoz, hogy igazán jó történetek épüljenek, a kollaborációs képességet is fejleszteni kell, és fontos lenne az oktatásba is beépíteni a vállalkozói gondolkodást.  

A vállalkozó ügyfeleket a pénzügyi mutatókon keresztül látják – mondta Dancsné Engler Bernadett, az OTP  mikro- és kisvállalati területének vezetője a kerekasztal beszélgetésen. A nemek között ilyen szempontból nem látnak különbséget. Ugyanakkor úgy véli, hogy a férfiak inkább a vagyongyarapításra fókuszálnak, nyereséges profitszerző vállalkozásokat vezetnek. A nők inkább kevesebb kockázatot vállalnak, szemben a férfi vezetőkkel. A nők tudatosan menedzselik a pénzügyeiket, ha hitelt vagy finanszírozási lehetőséget keresnek, akkor jellemzően forgó eszközt keresnek, a férfiak pedig a hosszú távú befektetésekben gondolkodnak.

A kutatásról

A Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 1999-es indulása óta a világ legnagyobb vállalkozói adatokat tartalmazó információforrása. A kutatás eredményekkel szolgál az emberek vállalkozási hajlandóságáról, motivációiról, attitűdjéről, a még csak fejben létező és a már működő cégek és azok alapítóinak magatartásáról, az üzleti lehetőségek és a vállalkozói karrier észleléséről, vagy éppen a fiatal generációk vállalkozási motivációiról. A GEM a világ legátfogóbb vállalkozói aktivitást mérő kutatása. 2022-ben összesen 51 ország (reprezentatív lakossági felmérés 49 országban, szakértői interjúk 51 országban) vett részt a kutatásban. A BGE Budapest LAB 2020 óta a konzorcium magyarországi tagja, a hazai adatfelvételért és elemzésért felelős szervezet.