A régi magyar márkák közül a leginkább a Bambit, a Traubit, a Trabantot, a Trapper farmert, az Alföldi papucsot és a Leó jégkrémet hiányoljuk a leginkább.

Beszédes eredmény, hogy a ma is létező egykori retró márkák közül, minden ötödik válaszadó vásárolt az elmúlt hónapban Márka üdítőt, vagy valamilyen retró csokit és minden tizedik megkérdezettnek van Tisza cipője

– derül ki a Tó-retró online felméréséből, amelyben arra voltak kíváncsiak, hogy a magyar felnőttek hogyan viszonyulnak a retró irányzatokhoz, termékekhez és témákhoz.

A kutatást 670-en (60 százalék hölgy és 40 százalék férfi) töltötte ki és többségük olyan korcsoporthoz tartozott, akiknek van valamilyen emléke az előző rendszer világából: a résztvevők 70 százaléka 45 évnél idősebb volt, a 34-44 évesek további 23 százalékot tettek ki, míg a 34 év alattiak csupán 7 százalékot.

A magyar, Kádár-kori retró egyértelműen tarolt, a válaszadók 85 százaléka ezt az időszakot kedveli a leginkább, míg a külföldi irányzatoknál az olasz „dolce vita” vezeti a toplistát, ezt követi az amerikai, majd a francia retró irányzat.

Ez egyébként meglátszik a vásárlási szokásokon is, bár ötből négy ember az elmúlt pár hónapban költött a retró termékre vagy szolgáltatásra, de csupán pár tucat (4 százalék) válaszadó vásárolt külföldi retró irányzatú árucikket.

Bolhapiacok világa

Arra a kérdésre, hogy miért olyan népszerű az 1970-es és 80-as éveket idéző magyar retró, a legtöbben a nosztalgiát „okolták”. A résztvevők 80 százaléka mondta azt, hogy szívesen emlékszik azokra az időkre, nosztalgikus hangulata van az akkori tárgyaknak. 11 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy bár még nem élt akkoriban és nincsenek saját emlékei, de nagyon kíváncsi arra az időszakra, ezért érdeklődik az előző század utolsó évtizedei iránt.

Szintén közel 10 százalék nyilatkozott úgy, hogy szereti a bolhapiacok és a régiségkereskedések hangulatát, az ott kapható használt tárgyakat. De természetesen nem mindegy, hogy az adott áru vagy szolgáltatás milyen kategóriához tartozik.

Az autós szegmensben például egyáltalán nem keresik a retró gépkocsikat és a használt KGST veteránok is csak egy szűk körben népszerűek. De a zene és a szabadidős program választásnál a válaszadók 70-80 százalékának nagyon fontos a retró.

Az élelmiszerek esetében szintén vágyunk a régi ízekre, hiszen a résztvevők 60 százaléka kifejezetten keresi a retró készítményeket. Érdekesség, hogy játékokból és szórakoztató elektronikai készülékekből is szívesen választunk retró hatású vagy az eredeti mintájára készült új tárgyat, mert minden második válaszadó ezt fontos szempontnak tartotta a vásárlói döntésnél.

Régi emlékek 

A ruházati termékeknél, cipőknél vagy éppen szállásfoglalásnál a megkérdezettek kétharmada egyáltalán nem keresi a retró hatású kínálatot. A megkérdezettek csupán 30 százaléka ragaszkodik a teljesen eredeti, de jó állapotú retró tárgyakhoz, a többség viszont megelégszik azzal, ha egy árucikk megidézi a kor hangulatát.

A retró olyannyira népszerű, hogy a kutatásban megkérdezettek fele, még hajlandó nagyobbra nyitni a pénztárcáját is, ha egy jó retró terméket talál.

A megkérdezettek kicsit több, mint fele nyilatkozta ugyanis azt, hogy szívesen fizet 10-20 százalékos felárat egy-egy jó retró (hatású) termékért, különösen a használati tárgyak és szolgáltatások esetében, viszont az élelmiszer és a divat kategóriában ez a szempont nem igazán befolyásolja a vásárlói döntést, sőt a legtöbben nem is fizetnek többet egy retró árucikkért.

Retró filmekből, ajándéktárgyakból egyébként nincs hiány, elég könnyű ezek beszerzése, de minden második válaszadó szerint élelmiszerből, szállásból és szabadidős programokból viszont nincs megfelelő ilyen stílusú kínálat, ami megnehezíti a választást.