A héten kétfrontos háborút kezdeményezett a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), amennyiben Nagy Márton miniszter beváltotta a mögöttünk hagyott hétre vonatkozó az ígéretét. Megnéztük a bankok és a telekommunikációs szolgáltatók esélyeit.
A tárcavezető még hétfőn közölte, miután elárulta, hogy kisebb lesz vártnál a magyar gazdaság teljesítménye, hogy az infláció elleni küzdelemben az árrésstop mellett célkeresztbe került a telekommunikációs és a banki szektor is.
A távközlési szolgáltatókkal (itt 15,6 százalék volt a februári infláció) tárgyalásokat kezdeményeztek szerdán, és továbbra is önkéntes árkorlátozást várnak el tőlük. Nagy Márton szerint a távközlési szektorban sokkal nagyobb esélyt lát a kormányzat, hogy nem kell beavatkozni a piaci folyamatokba.
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NMHH) felmérése szerint ugyanis tavaly egy átlagos magyar háztartás telekommunikációs összköltése 23401 forint volt, ami 11,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
Ennyit költünk telekommunikációs szolgáltatásokra:
- a mobiltelefonos költések átlaga – mobil hang és kisképernyős mobilnet-szolgáltatások költsége – az előző évhez viszonyítva 10 százalékkal emelkedett, és 2024-ben háztartásonként meghaladta a 14 ezer forintot.
- A helyhez kötött internet költsége az elmúlt időszakhoz képest 17 százalékkal emelkedett, és megközelítette háztartásonként a 6 ezer forintot.
- Hasonló mértékű emelkedés volt tapasztalható a fizetős televízió részpiacon is, itt a költségek 15 százalékkal emelkedtek, és elérték az 5500 forintot.
- 17 százalékkal növekedtek legalacsonyabb elterjedtségű szolgáltatásként – a hangszolgáltatáshoz nem kapcsolódó mobilinternet költségei is, ami így 4200 forintra emelkedett.
- A helyhez kötött telefonpiacon pedig 12 százalékos emelkedést azonosítottak, így az átlagos költés megközelítette a 2300 forintot.
Összegszerűen felvázolva a háztartások teljes telekommunikációs költése – online tv és streaming nélkül – a 2023-as 84 milliárd forintról 2024-re 93 milliárd forintot meghaladó összegre nőtt.
Baljós jel, hogy Nagy Márton közösségi oldalára feltöltött videójában arról beszélt, hogy a minisztériumában azt látják, január- februárban közel 16 százalékkal emelkedtek a díjak. „Internetről van szó, a televíziózásról, vagy a mobilszolgáltatási díjakról. Azért ez elég magas. Következik a további díjemelés. Áprilistól szeretnének további áremeléseket végrehajtani ezek a szolgáltatók. Ez elfogadhatatlan. Alapvetően azt szeretnénk elérni, hogy egy önkéntes árkorlátozás legyen. Ne emelkedjenek tovább az árak. Mi azt gondoljuk, hogy nemzetközi összehasonlításban is drágák ezek a telekommunikációs árak. Egy hetük van rá, hogy visszajöjjenek ez hétfő-kedd, hogy milyen vállalásokat tudnak tenni számunkra. Még áprilisban valamilyen döntés születhet, ami ármérséklő hatással lehet. A kormány fog arról dönteni, hogy a piaci szereplők vállalásai elfogadhatóak-e vagy a piaci szabályozás eszközéhez fog nyúlni” - szögezte le a nemzetgazdasági miniszter.
Letörhetők a telekommunikációs és banki díjak? Van-e remény a cégek önmérsékletére?
Az élelmiszereknél alkalmazott árrésstop után a Nemzetgazdasági Minisztérium a telekommunikációs és a banki szolgáltatások árát szeretné letörni, ezzel is küzdve az infláció ellen. A Bázispontban áttekintettük az ügy hátterét.A pénzintézetek kapcsán ugyanis Nagy Márton azt is egyértelműsítette, hogyan képzelik el a banki szolgáltatások inflációjának megfékezését (12,5 százalékos volt ebben a szektorban a februári áremelkedés). A lakossági fizetési számla vezetéséhez kapcsolódó díjak befagyasztása a 2024. december 31-ei szinthez nem visszamenőlegesen történik meg, viszont elég kis időt fognak kapni az érintettek.
Még a héten, a hét végén pontot teszünk a végére, onnantól kezdve egy hét múlva bevezetik az árrésstopot a banki szektorban is
- mutatott rá Nagy Márton a várható tárgyalási menetre.
Talán az a legfontosabb, hogy a bankokkal valamilyen megegyezés szülessen
- szögezte le az az Economx érdeklődésére Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója.
Hangsúlyozta, Magyarországon az ügyfelek rendkívül csekély százaléka vált bankot és sokan még a növekvő díjak miatt sem veszik számba más bankok ajánlatait, viszont a szolgáltatások árának további emelkedésével kialakulhat a bankokkal szemben egy kedvezőtlen testtartás, illetve az ügyfelek lemondhatnak bizonyos banki szolgáltatásokról, amelyek egyébként a pénzügyi tudatosság folyamatos bővítése kapcsán lennének fontosak.
Valószínűsíthető, hogy bankok által alkalmazott díjak esetében lesz beavatkozás, az élelmiszerekhez hasonlóan,, amely ideiglenesen megvédheti az ügyfeleket a díjak emelésétől
- magyarázta az elemző.
Pásztor Szabolcs azzal is árnyalta a képet, hogy a bankok azonban egyrészt mindig kitöltik a szabályozói teret, másrészről pedig, nyilvánvalóan ebből következően, igyekeznek áthárítani a profitjukat csökkentő díjakat a banki ügyfelekre. Amennyiben a jogszabályalkotó célja az, hogy ezt elkerülje, akkor mindenképpen további bürokratikus eszközökhöz kell nyúlnia - figyelemztetett az Oeconomus munkatársa.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Kitört a rakétapánik: háborúba rántja a németeket az új kancellár?

Donald Trump meglépte, amit Orbán Viktor megjósolt

Drágább lesz a bécsi kirándulás, ráadásul nagyítóval kell keresni az olcsó szállásokat

Ez vár a magyar betegekre: Takács Péter összefoglalta, hogy mire kell számítani

Szívbillentyűcsere egyetlen tűszúrással

Már sertéseket is le kell ölni, 60 kilométert utazott a kórság

Megvan az oroszok új háborús célpontja? Fusson, ki merre lát - üzenik a dezertőrök

Bekeményítettek a kaliforniaiak: komoly leckét adnak Musknak

A tanárok és orvosok hamarosan eltűnhetnek – a mesterséges intelligencia veszi át a helyüket?
