Átírná az Építési és Közlekedési Minisztérium az útdíjak szabályait. Az erről szóló tervezet pénteken került fel a kormány honlapjára, a társadalmi egyeztetésre szeptember 1-ig van lehetőség – vette észre a hvg.hu

A hatásvizsgálatban úgy számol a minisztérium, hogy évente 150,7 milliárd forint pluszbevétel jönne így be.

Több útszakasz lesz fizetős, az autóbuszokra a jövőben nem kell majd e-matricát venni, rájuk a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométeralapú e-útdíj szabályai érvényesek – átkerülnek az útdíjköteles gépjárművek közé, így használatarányosan kell majd útdíjat fizetniük (nemcsak a gyorsforgalmi, hanem a főutakon is), a teherautóknak pedig megváltoztatják az útdíj mértékét és egy új díjkategóriát is kapnak. (Cikkünk korábbi verziójában tévesen azt írtuk, hogy a buszoknak egyáltalán nem kell fizetniük.)

A díjrendelet egyik legfontosabb módosítása, hogy az autóbuszokra a jövőben nem kell e-matricát venni.

Bővül a díjköteles útszakaszok listája. Eszerint az eddigiek mellett díjkötelessé válik:

  • az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
  • az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
  • az M30-as Miskolc-észak és Miskolc-dél közötti szakasza,
  • az M6-os Bátaszék és az M6–M60 csomópont között,
  • az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
  • illetve az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

Az új rendelettel életbe lép a teherautókra vonatkozó külsőköltség-díj, amelyet a levegő- és a zajszennyezés, valamint a szén-dioxid-kibocsátás miatt kell majd fizetni.

A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy az adott jármű milyen környezetvédelmi besorolású, és hány tengelyes, valamint hogy települések közötti vagy külvárosi úton halad-e.

A hvg.hu kiemeli,a díj összegét eurócentben határozzák meg, a rendeletben szereplő táblázatban nettó összegben, a 27 százalékos áfa nélkül mutatják az árakat.

Hozzátették, az útdíj a gyorsforgalmi utakon némileg csökken, a főutakon viszont nő:

  • A J2-es díjkategóriában (vagyis a kéttengelyes járműveknél) gyorsforgalmi úton 72,23 helyett 61,09 forint lesz kilométerenként, főúton 30,71 helyett 33,4.
  • A J3-as kategóriában (háromtengelyesek) gyorsforgalmi úton 101,32 helyett 97,66 forint, főúton 53,2 helyett 55,25.
  • A J4-es kategóriában (négytengelyesek) gyorsforgalmi úton 156,86 helyett 151,38, főúton 97,83 helyett 94,62 forint.
  • A rendelet szerint egy új kategóriát is létrehoznak, a J5-ös kategóriát. Ezek a járművek eddig a J4-be tartoztak, azonban az öt vagy több tengellyel bírók ezután gyorsforgalmi úton 158,5, főúton pedig 98,43 forint útdíjat fizetnek kilométerenként.

Amennyiben a törvényt nem módosítják, akkor a változások 2024. január 1-jétől, a buszokra vonatkozóan pedig februártól lépnek életbe.