Vasárnaptól, azaz június elsejétől, a miniszter által beígért 10 pontos vállalás részeként, indul a MÁV késésbiztosítási rendszere. Ettől kezdve a jegyár 50 százaléka visszajár az utasnak, ha a járat legalább 20 percet késik. Lázár szerint erre nem nagyon példa máshol.
Lázár János közlekedési miniszter a Közlekedésinfón azt mondta, a járatok nagyjából 10 százaléka késik 20 percet, azonban miután a késés miatt a MÁV esik el a bevételtől, ezért biztos benne, hogy ez a szám nagyjából 4-5 százalékra fog esni.
Jöhet nyár, tél, tavasz: a MÁV mindenre készen áll
A miniszter és Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója is hangsúlyozták, hogy a visszatérítést a késés okától függetlenül biztosítják. Később újságírói kérdésre azt is elmondta, a visszatérítés a hely- és a menetjegyekre egyaránt érvényes. Amennyiben valakinek országbérlete van, akkor ha a bérlet érvényességi ideje során 5 alkalommal tapasztal az utas késést, a következő megvásárolt bérlet árából 10 százalékot elengednek. Ha azonban a bérlete mellé helyjegyet is vásárolt, akkor a helyjegyre azonnal jár az 50 százalékos visszatérítés.
Ugyan nem 100 százalékos klimatizált a MÁV járműparkja, de a klímagarancia érdekében minden városból indulni fog klímás járat és az applikációban is jelezni fogják, ha egy járatot klimatizálnak. Emellett pedig hamarosan érkeznek a személyre szabott haváriaüzenetek is az applikáción keresztül.
A késésbiztosítást automatikusan be lehet állítani a digitális, applikáción keresztül vásárolt jegyeknél, a papír alapú és automatából vásárolt jegyek árának felét pedig a jegypénztáraknál kérhetjük majd vissza.
Az új MÁV+ applikáció fejlesztése is tovább zajlik. A miniszter elmondta, hogy a következő hetekben térképes kereső, valamint egységesített jegyvásárlási funkció is bekerül az alkalmazásba, amivel egyszerre vásárolhatjuk meg a vonatra és a buszra is a jegyet, ha átszállással utaznánk. Hegyi Zsolt emellett azt is közölte, hogy a jövőben nem kell extra költséget fizetnünk, hogy MÁV-járatról GYSEV-járatra szállunk át. Segítik az utazást a 14 év alattiak számára is: a MÁV vezérigazgatója elmondta, hogy június 21-től elég a 14 év alattiaknak diákigazolvánnyal igazolniuk az életkorukat, ez akár ideiglenes diákigazolvány is lehet.
Talpon a kílmák és a Haváriaközpont, járni fog a keksz az utasoknak
Hegyi Zsolt közölte, hogy a nyári hónapokra való tekintettel teljes klímaauditot tartottak és folyamatos klímakarbantartás fog a rendelkezésre állni. Hozzátette, a pályaudvarokat éjjel-nappal klimatizálni fogják. A vezirgazgató azt is bejelentette továbbá, hogy együttműködnek majd a Mol Fresh Cornerrel, amelyek így a pályaudvarokon is megtalálhatók lesznek, elsőként a Déli pályaudvaron. Szintén ennek részeként kekszet és frissítőt is kínálnak majd az InterCity-kocsin az utasoknak.
Lázár János kiemelte, hogy minden városban lesz klímás járat. Ennek érdekében, és a várható utasforgalomra is tekintettel, 50 további InterCity kocsi áll forgalomba, ahol a menetidő elejétől a legvégéig takarítószemélyzet tartózkodik majd.
A klímagarancia érdekében FLIRT motorovonatok is indulnak Budapest és Békéscsaba között, a Budapest-Kecskemét-Szeged vonalon pedig minden második járat KISS szerelvénnyel indul el.
Hegyi Zsolt közölte, a májusban elindított Országos Haváriaközpont lényege, hogy mindenki eljusson A-ból B-be és ne hagyjanak félúton senkit. A vezérigazgató elmondása szerint az utastájékoztatás érdekében még mobilegységek is rendelekzésre állhatnak, ha szükség van rá.
Mindemellett 250 MÁV busszal készülnek a havária helyzetekre.
Nem állnak le a fejlesztésekkel
A tárcavezető a sajtótájékoztatón úgy fogalmazott, hogy miután a megcélzott uniós források 55 százaléka a jogállamisági eljárások miatt befagyott, ezért egy havária tervet dolgoznak ki
Kitért arra is a tárcavezető, hogy 2025 végéig 1200 mosdót újítanak fel 6 és fél milliárd forintból, ennek egy része fizetős lesz. Annak érdekében, hogy jó állapotban maradjanak automatákat, illetve az ezt felügyelő személyzetet állítanak fel.
Lázár János kiemelte, hogy a jövőben 1000 új autóbuszt terveznek beszerezni 100 milliárd forintért, amiből 30 napokon belül fog forgalomba állni a Balatonon.
Emellett 2026 tavaszáig 70 mozdonyt bérelnek amiből minden hónapban 3-4 áll szolgálatba. Ezt követően 2026-ban további 30 mozdonyt bérelnek majd.
Lázár János arról beszélt, hogy az ezer beígért buszt Magyarországon lehetne legyártani, az Economx kérdésére elárulta, hogy az első 131 buszt a mosonmagyaróvári Kravtex-től vásárolták meg, amihez a szerződést is aláírták és a szállítás is folyamatban van.
Lázár János az ATV kérdésére azt is elmondta, miután a budapesti metrók menetidejét június elsejétől meghosszabbítják, így ehhez alkalmazkodni fognak a HÉV, a MÁV és a Volán járatai is, vagyis ezek is tovább fognak közlekedni.
Itt az áprilisi riport: elárulta a MÁV mennyire jártak pontosan a vonatok
A MÁV-nál egy év alatt 0,6 százalékkal javult a menetrendszerűség.Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Magyar Péter: Hallom, megérkezett hozzátok a közpénz-milliárdokon utazó vándorcirkusz
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
Betelt a pohár: a DK szerint most kell lecserélni a forintot
Durva jelenetek az utcán: Pitbullját uszította a rendőrökre, majd ököllel is nekik ment – felkavaró videó
Már készítik elő a kormányrendeletet: így változik a pedagógusok bére
Ennyit Putyin „békevágyáról”: orosz rakéták csapódtak be mindössze 250 kilométerre Magyarországtól
Alig van beosztva néhány orvos decemberben a Szent Imre Kórházban