Kevésbé figyel a magyar lakosság a környezettudatosságra az idei karácsonykor – derül ki a Rondo Hullámkartongyártó tavalyi és idei kutatási eredményeinek összehasonlításából. Csökkent ugyanis azoknak az aránya, akik hajlandóak lennének többletköltséget vállalni a környezetbarát csomagolóanyagért.

A tavalyi eredményekkel összehasonlítva idén kevesebben lesznek, akik letéphetik majd a mintás papírt az ajándékukról a fa alatt – hiába számít ez fenntarthatósági szempontból is a legjobb megoldásnak.

A válaszadók több mint 40 százaléka ugyan még mindig csomagolópapírba csomagolja a meglepetéseket karácsonykor, ez azonban visszaesés a tavalyi közel 60 százalékhoz képest. A válaszadók 21 százaléka használ idén papírzacskót vagy papírdobozt, míg tavaly még a válaszadók 36 százaléka döntött így: ez 15 százalékpontos csökkentést jelent az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest.

Az eredmények arra is rámutattak, hogy nem fontos a környezetbarát csomagolóanyagok használata: a megkérdezettek fele mondta azt, hogy inkább nem ez alapján dönt, amikor ajándékot vásárol. Ez az arány sokat változott a tavalyi eredményekhez képest, hiszen akkor még csak 38 százalékuk nyilatkozott így.

Jól érezhető a magyarok árérzékenysége is a fenntarthatósággal kapcsolatban. Többletköltséget mindössze a megkérdezettek 7 százaléka vállalna egyértelműen a környezetbarát csomagolás érdekében, 37 százalékuk pedig egyáltalán nem hajlandó többet fizetni környezetbarát csomagolásért. A képet tovább árnyalja az adat, hogy a megkérdezettek közel negyede egyáltalán nem vásárol idén karácsonyi ajándékot.

Online vásárlások és a környezet

A környezetbarát online vásárláshoz kapcsolódóan is sokat változott a lakosság attitűdje. A válaszadók 59 százaléka mondta azt, hogy nem döntő fontosságú számára online vásárláskor a környezetbarát csomagolás, míg tavaly mindössze 47 százalékuk válaszolt így. Idén már csak az online vásárlók mindössze 28 százalékának fontos valamilyen mértékben a környezetbarát csomagolás, tavaly még a válaszadók 38 százalékára volt ez jellemző.

Noha az árérzékenység jellemzően befolyásolja a fenntarthatósági törekvéseket, csökkent azonban az ünneplők lelkesedése azokon a területeken is, amelyek egyébként nem kerülnek pénzbe:

  • a fenntartható karácsony kivitelezéséhez a magyarok 56 százaléka gyűjti szelektíven a szemetet, szemben a tavalyi 69 százalékkal;
  • és a tavalyi 23 százalék helyett idén már csak 20 százalékuk vesz környezetbarát csomagolóanyagot az ajándékokhoz.

Míg tavaly csak a válaszadók 9 százaléka nem tett karácsonykor a fenntarthatóságért, idén már 15 százalékra nőtt azok aránya, akik így nyilatkoztak.