A balatoni turizmus idei szezonja megosztó képet mutat: miközben a  Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a vendégszám rekordközeli lett, számos vállalkozó „siralmasnak” véli az idényt a forgalom jelentős visszaesése miatt, különösen a belföldi turizmus összeomlásának következtében – írja a G7.hu.

Vendégforgalom és szálláshelyek teljesítménye

A balatoni  szálláshelyek forgalma összességében csak minimálisan maradt el a tavalyi rekordévhez képest, sőt a szállodák bevétele 8-10 százalékkal nőtt az árak emelkedése és a drágább szálláshelyek jobb teljesítménye miatt. A magánszállások viszont visszaesést szenvedtek el, mivel a foglalások gyakrabban érkeztek csak az utolsó pillanatban, és a korábbi szállásközvetítő platformokon tapasztalható változások új kihívásokat hoztak.

Időjárás és strandforgalom visszaesése

Az időjárás volt az egyik fő tényező, ami miatt bár a turisták elutaztak a Balatonhoz, a strandok forgalma drasztikusan csökkent. Júliusban több zivatar és hidegfront szakította meg a nyaralók strandolási szokásait, a vízhőmérséklet is alacsonyabb volt az átlagosnál, aminek hatására a strandbelépők száma akár 27-45 százalékkal is visszaesett, jelentős veszteséget okozva a helyi vendéglátóknak és kereskedőknek.

Gazdasági környezet és vásárlóerő változása

A visszaesés nem csupán az időjárás miatt alakult ki, hanem a vásárlóerő gyengülése és a turisták óvatosabb költekezése is jelentős szerepet játszott. Több vállalkozó és szakmai szervezet rámutatott arra, hogy a nyaralások hossza rövidült, és kevesebbet költenek az emberek, ami kihatással van a teljes balatoni gazdaságra.

Bár a statisztikák alapján a balatoni turizmus nem zuhant össze, hosszabb távon és bizonyos szegmensekben, főleg a strandközpontú szolgáltatóknál, komoly visszaesés volt. A kedvezőtlen időjárás, a változó foglalási szokások, az árérzékenység növekedése és a gyengülő  vásárlóerő együttese nehezítette meg a balatoni vállalkozók helyzetét az idei nyáron. Az átalakuló piaci környezet és a gazdasági bizonytalanságok miatt így sem minden szektor, sem minden szolgáltató nem tudta élvezni a turizmusban rejlő lehetőségeket.