A Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalatának (International Personal Finance) kutatásában a lakosság szubjektív pénzügyi helyzetét mérték fel.

A válaszok alapján minden negyedik magyar lenullázza a bankszámláját hónap végére.

  • A megkérdezettek 23,6 százaléka minden egyes kiadását megtervezi;
  • 36,4 százaléka a főbb kiadások előtt veszi számba, hogy az még belefér-e a családi büdzsébe;
  • a magyarok 28,9 százaléka csak néhány kiadást tervez meg előre;
  • míg csak 8,7 százalék válaszolt úgy, hogy egyáltalán nem tervezi meg a költségeket.

A nők megfontoltabbak

Csak fél százalékkal, de a nők hajlanak jobban a pénzügyi tervezés irányába.

Míg a férfiak inkább nyomon követik a mindennapi költségeket, addig a nők a főbb kiadásokon töprengenek el jobban.

A férfiak hajlamosabbak inkább kiengedni a kezük közül a pénzügyi gyeplőt, minden tizedik férfi egyáltalán nem tervezi meg a költségeket, a nők esetében ugyanakkor ez az arány érezhetően alacsonyabb, 7,5 százalék.

A korral nő a pénzügyi tudatosság

A korcsoportok szerinti bontás alapján a 18-34 év közöttiek kevésbé gondolkodnak előre, ha anyagi tervezésről van szó; csak 12,2 százalékuk tart számon minden kiadást és 38,6 százalékra tehető azok aránya, akik a nagyobb kiadások előtt gondolkodnak el.

A kor előrehaladtával nő a pénzügyi tudatosság:

  • a 35-54 év közöttiek mintegy 20 százaléka vezet napi költségvetést,
  • az 55-75 éveseknek pedig a 36,3 százaléka vezeti rendszeresen kiadásait.

Hiába kuporgat a pályakezdő, nincs miből félretennie

Kevés pályakezdő rendelkezik egyáltalán megtakarítással. Egy albérlet havi díját se tudnák előre kifizetni a félretett pénzből. Bővebben >>>

Mire tesznek félre, akiknek van miből?

A megkérdezettek mintegy fele állította, hogy magabiztosnak érzi magát a pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos ismeretekben.

Ez az arány magasabb a férfiak, a rendszeres megtakarítók, valamint az olyanok körében, akiknek a hónap végére sok pénze marad.

A válaszadók több mint ötödének semmilyen megtakarítása sincs.

  • A válaszadók többsége, csaknem 30 százaléka lakásvásárlásra vagy felújításra gyűjt,
  • közel minden ötödik válaszadó pedig nyaralásra és utazásra tesz félre.
  • A megkérdezettek 17,5 százaléka a gyermekei életkezdésének támogatására szánja a megtakarításait,
  • 11,3 százalék pedig autót szeretne vásárolni.