Nagyon nem néznek ki jól a magyar akkumulátor-ágazat friss számai, az itthon legyártott mennyiség 51 százalékkal volt alacsonyabb decemberben, mint egy évvel korábban, amivel hároméves mélypontra esett vissza a volumen. A visszaesésben a naptárhatás is szerepet játszott, de e nélkül is jóval alacsonyabbak a számok: decemberben 151 milliárd forintot tett ki a gyártás értéke, egy évvel korábban 217 milliárd forint. A megrendelések pedig 15 százalékkal csökkentek éves összevetésben.
A Bloomberg csütörtöki cikke szerint a számok annyira aggasztóak, hogy megkérdőjelezhető: képes lehet-e az elektromos járművek iránti kereslet hozzájárulni a magyar gazdaság fellendüléséhez. Lényegében arról van szó, hogy
a kormány az akkumulátorgyárak termelésétől remélte a 2022-ben meredek lejtőre került feldolgozóipar fellendülését.
Ennek érdekében várta tárt karokkal az ázsiai akkugyártókat, hogy beruházzanak Magyarországon, csakhogy közben az elektromos autózás terjedése messze nem alakul úgy, ahogy tervezték.
Az MBH Elemzési Centrum csütörtöki jegyzete szerint azonban messze nem kell temetni az ágazatot. Felidézték, a kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos autók piaci részesedése az EU-ban tavaly 13,6 százalékra csökkent az előző évi 14,6-ról. Itthon viszont a tisztán elektromos meghajtású (BEV) autók eladása 48 százalékkal 8565-re nőtt.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter 2 nappal ezelőtt egy Facebook bejegyzésben arról írt, hogy Magyarország vezető szerepet tölt be az EU-ban az akkumulátortechnológiák gyártásában. A GDP arányos akkumulátor exportunk meghaladja az 5 százalékot. Uniós szinten a gyártási kapacitás 17-18 százalékát, a termelési érték 26 százalékát adjuk. Ezek az adatok még 2023-as helyzetet tükrözik, az MBH szerint tavaly a GDP arányos magyar export az akkumulátorok (és alkatrészek) terén már 7 százalék volt, amivel Magyarország első az EU-ban.
A bank szakértői úgy vélik, az akkugyártás jelenlegi csökkenő trendjét a kereslet visszaesése okozza, s ez természetesen hatással van a hazai gyártásra is, ugyanakkor ez a probléma inkább átmenetinek tűnik. Jelentős kapacitásbővítések történtek az elmúlt időszakban, melyek a kibocsátás emelkedését hozhatnák – a kereslet helyreállását feltételezve – (ilyen a debreceni CATL, a szegedi BYD). Ebből látszik, hogy az iparág képes lenne növekedni az újonnan kiépült kapacitásokkal, de mivel az elektromos autózásra való átallási folyamat lelassult, így a megrendelések csökkenésével küzd jelenleg az alágazat - olvasható az elemzésükben.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Dührohamot kapott a Tesla-vezér: 120 milliós bírság után az EU teljes megszüntetését követeli
Magyar Péter: Hallom, megérkezett hozzátok a közpénz-milliárdokon utazó vándorcirkusz
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
Hatalmas delegációt küld Orbán Viktor Moszkvába, Oroszországban is erről beszélnek
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
Alig van beosztva néhány orvos decemberben a Szent Imre Kórházban
Az évtized üzlete volt, ha ilyen autót vett - sok magyar örülhet, hogy bevállalta az egykor lenézett márkát
Már készítik elő a kormányrendeletet: így változik a pedagógusok bére