A csokoládégyártás legfőbb alapanyagai közül kakaó ára 46 éves csúcsot döntött nemrég, a cukoré pedig egy évtizedes rekord felé halad. Közben a Nilsen felmérése szerint az európai és észak-amerikai fogyasztók az elmúlt két évben mintegy 20 százalékos áremelkedést tapasztaltak, és kezdik visszafogni a csokoládé vásárlásának mennyiségét – írja a hvg a Reuters friss elemzése szerint. 

A legnagyobb csokoládégyártók megpróbálják az alapanyagok drágulását folyamatosan beépíteni a termékeik árába, de kétévnyi folyamatos áremelések után a kiskereskedelem már ellenáll, és ez a csata komolyan veszélyezteti például a Mondelez és a Hershey nyereségét idén.

Belgiumban odáig fajult az ügy, hogy a Colruyt szupermarketlánc polcairól lekerültek a Cadbury és Milka csokik, miután a Mondeleznek nem sikerült megállapodnia azok árairól a kiskereskedővel.

A gyártók jobb ha vigyáznak az áremeléssel

Dan Sadler, az amerikai IRI piackutató vállalat édességszakértője azt nyilatkozta a Reuters cikkében, hogy mivel már most is érezhetően az olcsóbb alternatívákat keresik a csokifogyasztók a piacon, a gyártóknak óvatosnak kellene lennie az áremelésekkel.

A világ legnagyobb csokoládégyártója jelenleg a Barry Callebaut, amely a legtöbb nagy márkát, köztük a Nestle-t is ellátja, nem számít az értékesítési volumen növekedésére az idén. A vállalat a múlt hónapban arról számolt be, hogy a május 31-ével zárult kilenc hónapban 2,7 százalékkal esett a forgalmuk.

Közben az is érzékelhető, hogy a „saját márkás”, olcsó csokoládék iránti kereslet állandó a boltokban.

A drágulások annyiban nem meglepőek, hogy a világ legnagyobb kakaótermelőinek számító Elefántcsontpartot és Ghánát is sújtotta minden, a túlzott esőzésektől kezdve a szárazságon át különböző betegségekig. Márpedig ez a két ország adja a világ kakaótermelésének kétharmadát.