Szeptember első hétvégéjén újra megtelik a Balaton-part az ingatlanszakma szereplőivel. A Real Estate Beach Conference és a hozzá kapcsolódó Ingatlan Regatta közös eseménye idén is egyszerre kínál mély szakmai tartalmat és kivételes közösségi élményt.

A rendezvény főtámogatója a Market Építő Zrt., a konferencia egyik keynote-előadója pedig a cég alapító-vezérigazgatója, Scheer Sándor lesz, aki gondolatokat fogalmaz meg az ingatlanpiac jelenéről és jövőjéről. A konferencia kiemelt témája idén a lakáspiac, amely az elmúlt években látványos átalakuláson ment keresztül. Bár az árak továbbra is emelkednek, a vásárlói aktivitás érezhetően csökkent. Kérdés, hogy az új kormányzati lakáshitel-program tényleg felpörgeti-e az új lakáspiacot ősztől, vagy csak egy kampányfogás marad a 3 százalékos lakáskölcsön.

Stagnálás helyett egyensúly

„2025-ben a lakáspiac egyértelműen új szakaszba lépett. Bár az árak továbbra is magasak – országosan átlagosan 21, Budapesten pedig 25 százalékkal emelkedtek egy év alatt –, a kereslet az év eleji fellendülés után megtorpant. Májustól a tranzakciók száma csökkenni kezdett, ami meglátásom szerint arra utal, hogy a vásárlók egy része kivár, vagy egyszerűen kiszorul a piacról” – mondta Scheer Sándor.

A Market vezérigazgatója szerint a jelenlegi helyzet nem jelent hosszú távú stagnálást, sokkal inkább egyfajta korrekció és újra rendeződés zajlik. A prémium lokációkban és nagy értékű ingatlanok esetében a kereslet visszaesése különösen érezhető, amit a szűkülő kínálat sem tud teljesen ellensúlyozni. Noha a nagyobb fejlesztők új projekteket indítanak, az új lakások építése összességében mégis lassulást mutat.

Kiemelte: eközben a befektetői oldal aktivitása is mérséklődött, részben a csökkenő állampapírhozamok és a változó finanszírozási környezet hatására.

A szakember szerint a piacon most nem tartós stagnálás zajlik, hanem egyfajta piaci korrekció és egyensúlykeresés: az árak egy új, magasabb szinten stabilizálódhatnak, miközben a kereslet strukturálisan átalakul.

„A következő időszakban a piac mozgását a finanszírozási feltételek, a vásárlóerő és a fejlesztői aktivitás együttesen határozzák majd meg” – tette hozzá.

Új vevők, más igények

Az elmúlt időszak azt is megmutatta, hogy már nem lehet ugyanazokra a célcsoportokra és ugyanazokkal az üzenetekkel építeni. A fiatalok nehezebben jutnak lakáshoz, a befektetők sokkal megfontoltabbak. A fejlesztőknek ehhez alkalmazkodniuk kell.

„Bár a fiatalok számára számos új támogatási forma elérhető – például már a 3 százalékos Otthon Start vagy az 5 százalékos zöldhitel –, az emelkedő árak és a még mindig szigorú hitelfeltételek miatt közülük sokan kivárnak, vagy bérlakásban képzelik el a következő éveket” – hangsúlyozta Scheer Sándor.

A családosok viszont – az állami támogatásoknak köszönhetően – továbbra is aktívak a piacon, ráadásul most a fiatalok is aktívabbá válhatnak. A befektetők is visszatértek, de már nem a korábbi lendülettel. A Market vezérigazgatója elmondta: a valódi célcsoport ma sokkal differenciáltabb, mint korábban.

Nem csak lakást kell építeni, stratégiát is

„A fejlesztőknek kulcsfontosságú, hogy rugalmas stratégiával reagáljanak az új igényekre, legyen szó kisebb, energiahatékony lakásokról, rugalmas fizetési konstrukciókról vagy éppen olyan projektek kialakításáról, amelyek a hosszú távú bérbeadás szempontjából is vonzók lehetnek. A cél ma már nem pusztán az eladás, hanem a valódi értékteremtés egy megváltozott, többpólusú keresleti térben” – húzta alá.

Mint mondta, ma már nem lehet a múlt trendjeiből építkezni – a lakáspiacon újfajta racionalitás jelent meg. A vevők sokkal tudatosabbak, az elérhetőség határai eltolódtak, a döntéseket pedig egyre inkább a biztonságérzet, a hosszú távú megtérülés és a finanszírozhatóság határozza meg. A fejlesztőknek ehhez kell igazítaniuk nemcsak a terméket, hanem a szemléletet is. És végül, ne felejtsük el a kötelességünket, az értékteremtést: minőségi és korrekt fejlesztések kellenek.

Balatonfüreden a szakma

A szeptember 4-i Real Estate Beach Conference rendezvényen ezekről a témákról is szó lesz a LUA Resort ötcsillagos környezetében, Balatonfüreden. A laza, balatoni hangulatú szakmai előadások mellett kerekasztal-beszélgetések és vitashow színesíti majd a programot.

A program a következő témákat járja körül:

  • Háború itt, háború ott. Hogyan tervezhet a cégvezető egy kaotikus világban?
  • Mikro & makró: globális SWOT-analízis a világról és Magyarországról
  • Logisztika, szálloda, lakó, iroda – ki és mit finanszíroz?
  • Biztos, hogy a lakófejlesztés a piac megmentője?
  • Mi lesz a reális négyzetméterár 2026-ban?
  • Vegyek, ne vegyek, kiköltözzek?
  • Választások előtt mi a jó piaci stratégia?
  • Proptech, AI és minden, ami tech
  • Bérlői megtartás a sláger az irodapiacon. De vajon meddig?
  • Hotel helyett Airbnb? – lakóingatlanok turisztikai funkcióban
  • Építőipar 2026: értékteremtés felsőfokon