A Duna House reprezentatív ingatlanpiaci kutatása szerint az elmúlt 3 évben ingatlant eladók és vásárlók megközelítőleg fele vette igénybe ingatlanszakértő segítségét, míg az elkövetkező 3 évben eladást vagy vásárlást tervezők 40 százaléka tervezi profi tanácsadó bevonását. Az ingatlanszakértőkkel tapasztalattal bírók körében a 40+-os korosztály és a felsőfokú végzettségűek felülreprezentáltak.

A válaszadók szerint leginkább akkor érdemes szakértő segítségét kérni, ha gyorsan kell eladni/megvásárolni egy ingatlant (29 százalék), ha bizonytalanok az eladási/vásárlási folyamat lépéseivel kapcsolatban (29 százalék), ha a tartózkodási helytől távol lévő ingatlan szerepel az ügyletben (29 százalék), illetve ha már több mint 6 hónapja nem sikerül eladni/vásárolni (26 százalék), vagy már 3-6 hónapja keresnek/hirdetnek hiába egy ingatlant (19 százalék). A megkérdezettek közül csupán 12 százalék gondolja azt, hogy minden helyzetben célszerű szakértő segítséget kérni. 

Általánosságban kijelenthető, hogy mind eladási, mind vételi oldalon az a legnagyobb hozzáadott érték, ha az adásvételi folyamatot a kiválasztott szakértő teljeskörűen, elejétől a végéig koordinálja, tehermentesítve az eladókat és vevőket. Beleértve a hitelfelvételi és jogi támogatást, és a megfelelő árazás mellett a sokszor feszes, idegtépő alkuhelyzetek lebonyolítását is.

Ha életkorok szerint is megnézzük, a 18-29 év közöttiek számára a szakértők kommunikációs készsége, rugalmassága és a folyamat során biztosított elérhetősége minden más korosztályhoz képest sokkal többet nyom a latban. Az 50+-os korosztály pedig egyértelműen a legszigorúbb, vagyis az ő esetükben minden tényező sokkal magasabb elvárásként jelenik meg a többi korcsoportnál mértekhez képest.

Mi a helyzet az ingatlanirodákkal?

A kutatás eredményei szerint Magyarországon az ingatlanirodákkal kapcsolatos elengedhetetlen igények a következőképpen alakulnak: átlátható jutalékstruktúra (83 százalék), naprakész információkat hordozó (79 százalék), profi fotókkal ellátott (77 százalék) hirdetések, rendszeres kapcsolattartás a teljes folyamat során (77 százalék), rendelkezésre álló ügyfélszolgálat (69 százalék).

„Az ügyfelek nagy része teljesen jogosan várhatja el a folyamatos kapcsolattartást és a proaktív működést a kollégáink részéről, ennek ellenére a kutatásunkban előkelő helyen felbukkanó kritika az, hogy az ingatlanszakértők időnként túlontúl rámenősek” – mondta Máté Ferenc, a Duna House vezérigazgató-helyettese.