Magyarország lakáspolitikai rendszere a közép-kelet-európai régióban kiemelkedő összetettséget és állami elköteleződést mutat. A 2015 óta működő csok-program, a 2019-ben indított babaváró hitel, valamint a 2025-ben bevezetett új támogatási elemek (Otthon Start program, cafetéria lakhatási támogatási elemek) együttesen egy átfogó lakáspolitikai ökoszisztémát alkotnak, olvasható az Oeconomus elemzésében.

A rendszer szerves részét képezik a kiegészítő eszközök is, amelyek tovább szélesítik a támogatási formák körét. Ide tartozik a havi 150 ezer forintos cafeteria-támogatás, a SZÉP-kártya lakáscélú felhasználásának bővítése, valamint az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarítások lakáscélú bevonhatósága. Emellett a közeljövőben az állami alkalmazottak számára is elérhetővé válik egy új lehetőség: évi 1 millió forintos keretösszeg használható majd fel lakásvásárlásra vagy lakáshitel törlesztésére.

A magyar modell három meghatározó társadalompolitikai cél köré épül.

  • Az első pillért a családpolitikai megközelítés adja, amelyben a támogatások középpontjában a gyermekvállaláshoz kötött ösztönzők állnak.
  • A második hangsúlyos elem a generációs támogatás, amely kifejezetten a 35 év alatti munkavállalók helyzetét igyekszik javítani célzott intézkedésekkel.
  • A harmadik dimenzió a területi fókusz, amely az 5000 főnél kisebb lélekszámú településeken indított Vidéki Otthonfelújítási program révén jelenik meg.

A régió már országainak programjai

A régiónkban Lengyelország mutatja a legnagyobb hasonlóságot a magyar modellhez. A Családi lakáshitel program gyermekszám alapján fokozódó támogatást nyújt (második gyermek: 20 000 PLN, harmadik: 60 000 PLN adósságelengedés), amely strukturálisan hasonlít a magyar csok logikájához. A 2025-től induló „Kulcs a lakáshoz” program évi 15 000 szociális lakás célkitűzése ugyanakkor túlmutat a magyar modell orientációján.

Szlovénia az állami finanszírozási elköteleződés és hosszú távú tervezés tekintetében mutat hasonlóságot a magyar modellhez, azonban strukturálisan eltérő megközelítést alkalmaz. Az SSRS Szlovénia állami lakásügynöksége 1991 óta működik, saját bérlakásokat üzemeltet és önkormányzatoknak nyújt hiteleket, valamint 2025-2035 között évi 100 millió euróval 20 ezer új lakás építését támogatja, ami bérlakás-központú filozófiát képvisel a magyar tulajdonszerzés-támogatási modellel szemben.

A 2022-ben indított ifjúsági lakóközösségek (109 lakással induló, 3 éves időben korlátozott bérleti program mentorálással) koncepciója innovatív elemeket tartalmaz, azonban a rövid időtartam és a korlátozott volumen miatt csak részlegesen illeszthető a magyar hosszú távú tulajdonszerzés-támogatási modellhez.

Horvátországban. Litvániában és Romániában így csinálják

Horvátország a magyar modell bizonyos elemeit követi, különösen a fiatalok támogatása terén. A 45 év alatti elsőlakás-vásárlók 30-50 százalékos törlesztőrészlet-átvállalása (SSK program) hasonló a magyar generációs fókuszhoz, azonban nem kapcsolódik explicit módon gyermekvállaláshoz. A 2025-től bevezetett 5 százalékos áfa-visszatérítés a magyar otthonfelújítási támogatásokhoz hasonló logikát követ.

Litvánia területi és generációs elemeket kombinál, ami részben megfelel a magyar vidéki fókusznak. A 36 év alatti családok támogatása és a vidéki területek preferálása (2018-as törvény) a magyar modell területi dimenzióját tükrözi, azonban hiányzik a gyermekvállaláshoz kötött differenciálás.

Románia garanciaalapú rendszere, a Prima Casă/Noua Casă (az igénylő által felvett hitel meghatározott százalékának visszafizetésre vonatkozó állami garancia) funkcionálisan hasonló a magyar Otthon Start programhoz, azonban jelentősen szűkebb támogatási spektrummal. A 2025-ös 50 százalékos költségvetés-csökkentés ellentétes a magyar modell bővülő tendenciájával. Az ANL (Nemzeti Lakásügynökség) programok közül a fiataloknak szánt bérlakások (35 év alatt) generációs fókusza hasonló a magyar megközelítéshez.

A magyar modellel ellentétes vagy eltérő megközelítések

Lettország és Szlovákia a közszféra dolgozóinak támogatására fókuszálnak, ami eltér a magyar családpolitikai prioritástól. A lett „Bérlakások lett szakembereknek” program és a szlovák bérlakásprogram 40 százalékos közszféra-orientációja szektor-specifikus megközelítést képvisel.

Észtország minimális állami szerepvállalással (KredEx Guarantee hitelgarancia) a magyar modell ellentétét képviseli. A 10 százalékos (többgyermekeseknél 5 százalékos) önrész támogatás volumene elmarad a magyar támogatási intenzitástól. Bulgária piaci alapú filozófiája pedig szöges ellentétben áll a magyar aktív állami beavatkozással. Az energiahatékonysági programok kivételével nincsenek jelentős lakástámogatási rendszerek.

A társadalompolitikai megfontolások összehasonlítása

Családpolitikai dimenzióban a magyar modell gyermekvállaláshoz kötött támogatási rendszere egyedülálló a régióban. Lengyelország részlegesen követi ezt a logikát, azonban más országok esetében a családpolitikai motiváció kevésbé explicit. A magyar csok és babaváró kombináció által teremtett „gyermekvállalási ösztönzés” nem található meg ilyen integrált formában sehol máshol a régióban.

A generációs politika viszonylatában a 35 év alatti korosztály támogatása (magyar Cafetéria program) több országban megjelenik, de eltérő formákban. Románia 35 éves, Horvátország 45 éves, Litvánia 36 éves korhatárt alkalmaz. A magyar modell ugyanakkor egyedülálló abban, hogy a generációs támogatást munkahelyi juttatási rendszerrel is kiegészíti.

A területi politika tekintetében a magyar vidéki fókusz (Vidéki Otthonfelújítási Program 5000 fő alatt) hasonló elemeket mutat a litván és lett területi korlátozásokkal, azonban a magyar megközelítés támogatási jellegű, míg a balti országok kizáró mechanizmusokat (például fővárosi ingatlanépítés, vagy vásárlás kizárása) alkalmaznak.

A magyar modell egyedülállósága

Finanszírozási fenntarthatóság és hatékonysági szempontból a magyar lakáspolitikai modell jelentős költségvetési elköteleződése szükségessé teszi a folyamatos hatékonysági vizsgálatokat. A babaváró program 2 538 milliárd forintos volumene mellett kiemelt kérdés, hogy a támogatások ténylegesen mennyiben járulnak hozzá a gyermekvállalási kedv növekedéséhez és a lakáspiaci stabilitás megőrzéséhez.

A régiós tapasztalatok – például a horvátországi árfelhajtó hatások, vagy a romániai támogatáscsökkentés – azt mutatják, hogy az optimális egyensúly megtalálása a támogatási intenzitás és a piaci folyamatok között kulcsfontosságú. E szempont a lakás-tőkeprogram 300 milliárd forintos keretével összefüggésben különösen hangsúlyossá válik.

A társadalmi kohézió és területi egyenlőtlenségek mérséklése szempontjából a Vidéki Otthonfelújítási Program – amely az 5000 főnél kisebb településeken valósul meg – a területi kiegyenlítés irányába mutat. Ez a megközelítés hasonlóságot mutat a litván gyakorlatokkal, ugyanakkor a magyar modell sajátossága, hogy a támogatás nem kizáró jelleggel működik, ami társadalmilag szélesebb körben elfogadhatóvá teszi.

Az EU-s integráció és nemzeti autonómia szempontjából a magyar modell egyik markáns jellemzője, hogy elsősorban hazai forrásokra támaszkodik, szemben a régió több országának részbeni EU-finanszírozási függőségével. Ez a gyakorlat nagyobb költségvetési autonómiát biztosít, ugyanakkor komoly kihívásokat is hordoz a fenntarthatóság szempontjából.

Összegzés

Magyarország lakáspolitikai rendszere mind összetettségében, mind finanszírozási volumenében kiemelkedik a régió országai közül. A gyermekvállaláshoz kötött támogatások (csok, babaváró) olyan integrált családpolitikai megközelítést képviselnek, amely másutt ebben a formában nem létezik. A modell egyedisége több pilléren nyugszik, egyrészt a családpolitika és a lakáspolitika tudatos összekapcsolása teremti meg azt az alapot, amely a gyermekvállalást és az otthonteremtést egymást erősítő folyamatként kezeli.

Másrészt a generációs támogatások munkahelyi juttatásokkal történő kiegészítése a fiatal munkavállalók számára közvetlen, azonnal érzékelhető előnyöket biztosít. Harmadrészt a kormányzat rendkívüli mértékű pénzügyi elköteleződése adja azt a hátteret, amely a programokat nagyságrendileg is a térség fölé emeli. E három tényező együttesen nem pusztán egy lakáspolitikai eszköztárat alkot, hanem egy olyan holisztikus megközelítést, amely egyszerre szolgál társadalompolitikai, demográfiai és gazdasági célokat.