Újabb rekordról számolt be a Wizz Air: a május és augusztus közötti időszakban lényegesen több utast szállított a légitársaság, mint tavaly ilyenkor, a cég teljes hálózatában 24,5 millió utas utazott a társaság járatain, Abú-Dzabitól egészen Izlandig. Ez 10 százalékkal több, mint 2024 azonos időszakában – mondta nyárzáró sajtótájékoztatóján a vállalat kommunikációs menedzsere. Harangozó Olíva hozzátette:
A vállalat az év egészére 75 millió utassal számol. Magyarországon az év első nyolc hónapjában 2,6 millió utast szállítottak, ami 13 százalékos növekedés, az országban 12 ezer járatot teljesítettek, 9 százalékkal többet, mint tavaly.
Ez azt jelenti, hogy a magyar piac 3 százalékponttal gyorsabban bővült, mint a hálózat egészében. Az előrejelzések szerint Magyarországon év végére elérhetik a 8 millió utast.
Javuló pontosság és működési stabilitás
A Wizz Air teljesítményét nemcsak az utasszám emelkedése, hanem a működési mutatók javulása is jellemezte.
„A nemzetközi elemzőközpontok által számolt, 15 percen belüli érkezési pontosság 63 százalékkal jobb lett tavalyhoz képest. A késések számának csökkenésében minden bizonnyal az is közrejátszott, hogy a megcsúszott indulások száma is 59 százalékkal mérséklődött, a három óránál hosszabb késések aránya pedig a járatok mindössze 0,5 százalékát érintette. Összesen hat járatot kellett törölni a több mint 12 ezer teljesített járatból”
– sorolta a statisztikákat Harangozó Olívia.
Radó András kommunikációs vezető szerint a markánsan jobb teljesítmény mögött a nyári akciócsoport felállítása áll, amely 0–24 órás forródrótot biztosít a járatüzemeltetéshez, és a váratlan helyzeteket közösen értékeli ki. Emellett megerősítették a központi irányítást, illetve az operációban mesterséges intelligencia is segíti a gyors döntéseket. Kiemelte, hogy idén nyáron több tartalékgép is és készenlétben – úgynevezett stand by állapotban – lévő személyzet is rendelkezésre állt.
A magyar légiirányítás teljesítménye szintén javult: a HungaroControl nemcsak a hazai, hanem az áthaladó forgalmat is jól kezelte, ami különösen az ukrán légtér zárva tartása mellett jelentett kihívást.
Komoly díjat köszönhetnek a fiatal flottának
Radó András elmondta, hogy a Wizz Air flottája jelenleg 243 repülőgépből áll, hamarosan eléri a 250-et, a géppark átlagéletkora pedig 4,5 év, vagyis rendkívül fiatal flottájáról van szó. A társaság gépei átlagosan 239 üléssel rendelkeznek, s a régebbi, kisebb gépek fokozatosan kikerülnek a forgalomból, ahogy érkeznek az újabb, nagy repülőgépek a flottába.
A légitársaság a közelmúltban elnyerte „Az év fenntartható légitársasága 2025” díjat (Sustainable Airline of the Year 2025). Az indoklás szerint a Wizz Air érte el a legnagyobb mérhető csökkenést az egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátásban, átlátható fenntarthatósági riportot készít, ambiciózus Net Zero ütemtervet követ, és üzemanyag-hatékony, fiatal flottával működik. Ráadásul a pilótákat a fedélzeten AI is segíti a fenntarthatósági szempontokat figyelembe vevő döntések meghozatalában.
Egymásra találtak Pozsonnyal
A Wizz Air november közepén új bázist nyit Pozsonyban, miután bezárta bécsi központot. A vállalat szerint a lépés nem kannibalizálja a budapesti bázist, inkább a nyugat-magyarországi utasok számára nyit alternatívát. Bécsben a reptéri illetékek és az úgynevezett aviation tax fokozatos emelése miatt drágultak a költségek, ami miatt a Wizz Airnek emelnie kellett volna az árait, de félő volt, hogy az utasok ezt nem lesznek hajlandók kifizetni.
Pozsonyban ugyanakkor nagy igény mutatkozott a bővítésre. A szlovák állam támogatja a belföldi Pozsony–Kassa járatot, amelyet a Wizz Air nyert el pályázaton. Hasonló, államilag finanszírozott vonalak működnek Olaszországban (Szicília–Milánó) és Spanyolországban (szigetek–szárazföld), a Wizznek pedig Észak-Macedóniában is van ilyen útvonala.
„Ezek a járatok a becslések szerint jelentős munkahelyteremtéssel járnak: a mérések szerint általában egymillió utas 750 munkahelyet generál a kapcsolódó ágazatokban, legyen szó taxizásról, éttermekről, gyógyfürdőkről”
– hangsúlyozta Radó András.
Ukrajnára készülve
A kommunikációs vezető zárásként elmondta, hogy a Wizz Airnak négy Airbus A320-as repülőgépe ragadt bent Ukrajnában az orosz invázió kezdetekor, 2022 februárjában. Azóta az egyiket, a Lvivben tartózkodót sikerült biztonságosan kihozni, így
jelenleg három gépe vesztegel Ukrajnában, Kijevben.
A légitársaság reménykedik benne, hogy később ki tudja menteni a megmaradt gépeket is, miután a helyzet lehetővé teszi.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Hatalmas delegációt küld Orbán Viktor Moszkvába, Oroszországban is erről beszélnek
Magyar Péter: Hallom, megérkezett hozzátok a közpénz-milliárdokon utazó vándorcirkusz
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Alig van beosztva néhány orvos decemberben a Szent Imre Kórházban
Brutális támadás a vonaton: külföldi fiatal ütötte meg a magyar kalauznőt
Durva jelenetek az utcán: Pitbullját uszította a rendőrökre, majd ököllel is nekik ment – felkavaró videó
Betelt a pohár: a DK szerint most kell lecserélni a forintot