Az új spanyol koalíciós kormány megalakulása nagy változásokat vetít előre az ország rövid távú járataira nézve. Pedro Sánchez miniszterelnök Szocialista Munkáspártja koalíciós megállapodást írt alá a szélsőbaloldali Sumar párttal, amely 230 politikai ígéretet tartalmaz a következő négy évre, köztük azt, hogy korlátozni fogják a rövid távú járatokat az országon belül – írja a Politico.

Az elképzelés hasonlít a franciaországi programhoz, ami eltörölné a belföldi járatokat, ha van két és fél óránál rövidebb vasúti alternatíva. „A vonat lesz a 21. század közlekedési eszköze” – mondta Yolanda Díaz, a Sumar vezetője, és ragaszkodott ahhoz, hogy a rövid távú repülőjáratoknak véget kell vetni.

Ám a terv – akárcsak francia elődje – tele van kiskapukkal, és az aktivisták attól tartanak, hogy nem sokat fog tenni a kormány a járatok korlátozásáért.

A célpont a Barcelonából, Valenciából, Alicantéból és Sevillából Madridba tartó járatok, amelyeket jelenleg az Iberia, a Vueling és az Air Europa üzemeltet. Más belföldi útvonalakon, például a Barcelona-Sevilla útvonalon a vasúti utazás több mint öt órát vesz igénybe, vagyis ezeket nem érinti.

Egyre több utazó száll át a vonatokra

Az intézkedés célja, hogy megszüntesse a rövid városok közötti járatokat, de Javier Gándara, az ALA spanyol légitársasági szövetség elnöke közleményében azt mondta, hogy az elmúlt években az utasok már átálltak a repülőgépekről a vonatokra, így a belföldi útvonalakon a vasút részesedése 80 százalék fölé, egyes esetekben – például a Madrid-Valencia útvonalon – pedig 90 százalék fölé emelkedett.

A másodlagos városokból Madridba repülővel utazók többsége a fővárosi Barajas nemzetközi repülőteret használja csomópontként, ahonnan távolabbi célállomásokra repül tovább, és az ilyen típusú járatokat az új intézkedés nem korlátozná.

Mivel a legtöbb repülőtér nem közvetlenül az országos nagysebességű vasúthálózaton helyezkedik el, a vasútra való áttérésük nem kivitelezhető 

– mondta Gándara. Valenciából egy, a spanyol fővárosból kiszolgált nemzetközi célállomásra utazni például azt jelenti, hogy először a madridi központi pályaudvarra kell menni, majd regionális vonattal, metróval vagy taxival eljutni Barajasba. A repülőteret 2026-ra tervezik csatlakoztatni a nagysebességű vasúthálózathoz.

A franciák már megpróbálták, de nekik nem jött össze

A nem kormányzati szervezetek és a kampányolók attól tartanak, hogy a spanyol erőfeszítés ugyanolyan hatástalan lesz, mint a rövidtávú járatokból származó üvegházhatású gázok kibocsátásának megfékezésére irányuló francia erőfeszítés.

A francia intézkedést tavaly hagyták jóvá, de csak három útvonalat érint: a Párizs-Orly repülőtér és Bordeaux, Nantes, valamint Lyon közötti járatokat. Az Európai Bizottság szerint az ilyen szabályozás csak akkor léphet életbe, ha ugyanarra az útvonalra valódi vasúti alternatíva áll rendelkezésre - ami naponta több közvetlen járatot jelent minden irányba.

Az Ecologistas en Acción, egy 300 spanyol környezetvédelmi civil szervezetet tömörítő alulról szerveződő koalíció, a zöld mozgalom „sztárintézkedéseként” méltatta az általános elképzelést. Mivel a tilalom nem vonatkozna a csomóponti repülőterekre közlekedő csatlakozó járatokra, a tervet pusztán szimbolikusnak nevezte. A légitársaságok is hasonló következtetésre jutottak.

A légi közlekedés a globális CO2-kibocsátás mintegy 2,5 százalékáért felelős – az ágazat teljes hozzájárulása az éghajlatváltozáshoz a nem CO2-hatásoknak köszönhetően még ennél is nagyobb –, így az éghajlatvédelmi kampányok egyik fő célpontjává vált.

Ha a kilométerenkénti kibocsátást vizsgáljuk, a vonatok tűnnek a leghatékonyabb közlekedési módnak, őket követik a repülőgépek, majd az autók

 – mondta Jaime Peraire, a Massachusetts Institute of Technology repüléstudományi professzora. Elmondta, hogy a vonatok és a repülőgépek közötti kibocsátási különbség körülbelül 30 százalék.

Az Iberia ellenáll az ötletnek. Az év elején közzétett jelentésében azt állította, hogy a belföldi járatok Spanyolország széndioxid-kibocsátásának kevesebb mint 1 százalékáért felelősek, és hogy a spanyol fővárosból más nagyvárosokba közlekedő járatok tavaly 329 millió euróval járultak hozzá az ország GDP-jéhez.

A rövid repülőjáratok vonatokkal való kiváltása óránként nyolc-tíz nagysebességű vonatot igényelne Barajasból.

„Amíg nincs valódi intermodális rendszer, amely lehetővé teszi a repülőterek és a nagysebességű vasutak hatékony összekapcsolását, addig lehetetlen a rövid távú járatokat vasúti közlekedéssel helyettesíteni” – mondta Beatriz Guillén, a légitársaság globális értékesítési igazgatója egy nyilatkozatban.

A Renfe spanyol vasúttársaság közölte, hogy készen áll arra az esetre, ha az intézkedés további keresletet támaszt a vonatközlekedés iránt, és hozzátette, hogy elegendő nagysebességű vonat-kapacitással rendelkezik a Barcelonát, Valenciát, Alicantét és Sevillát Madriddal összekötő útvonalak lefedésére. A koalíciós pártoknak november 27-ig kell kormányt alakítaniuk.