21 ország fogyasztóvédelmi szervezete fordult hivatalos panasszal az uniós hatóságokhoz a kínai Shein fast fashion cég állítólagos „sötét gyakorlatai" miatt.

Az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) 29 oldalas dokumentációt nyújtott be az Európai Bizottságnak, amelyben számos példát sorol fel a Shein által alkalmazott, vásárlásösztönzést célzó megtévesztő technikákra

számolt be a Guardian.

Ilyenek például az állítólagos hamis visszaszámlálók, a készlethiányról szóló üzenetek, a lemaradástól való félelemkeltés, vagy a webhelyen vagy alkalmazásban való kényszerített regisztráció. A BEUC szerint a Shein előszeretettel alkalmazza azt a technikát is, aminek hatására rosszul érzi magát a fogyasztó, ha lemarad a termék megvásárlásáról.

A fogyasztóvédelmi szervezet hivatalos panaszának részeként azt szeretné, hogy az EU kötelezze a Sheint a marketingtevékenységében használt állítások – például az alacsony készletekre vonatkozó jelzések és az akciós visszaszámlálók – mögötti adatok nyilvánosságra hozatalára.

A BEUC beadványában  tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal vádolja a Sheint, amely „súlyos káros következményekkel jár a fogyasztókra és a tágabb társadalomra nézve”,  felhalmozásra ösztönzi a vásárlókat, gyakran túlköltekezésre bírva őket, ráadásul olyan vegyszereket is alkalmaz a gyártásban, amelyek károsak a környezetre.

A fogyasztóvédelmi szervezet aggodalmát fejezte ki a „nem biztonságos termékek európai forgalmazása miatt, amelyek esetleg nem felelnek meg az anyagokra és kiegészítőkre vonatkozó uniós szabványoknak”.

Az Európai Bizottság és az EU fogyasztóvédelmi hatóságainak hálózata, a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) már korábban vizsgálatot indított a Shein európai fogyasztóvédelmi törvényeknek való megfelelésével kapcsolatban. Arra kérték a kínai céget, hogy tartsa tiszteletben az európai törvényeket, egyúttal figyelmeztettek, hogy a vállalat bírsággal nézhet szembe, ha nem foglalkozik az EU aggályaival.

A BEUC mostani panasza kiegészíti az EU fellépését, és további bizonyítékokat tartalmaz a „sötét gyakorlatok" alkalmazásáról. A Shein reagálásában jelezte, hogy  már konstruktívan együttműködik a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokkal és az Európai Bizottsággal, hogy demonstrálja elkötelezettségét az uniós jogszabályok betartása iránt.