A BP Műhely szerint azonnali közbeszerzésre van szükség a Népligeti felüljáró ideiglenes felújítására és a felüljáró felújításának végleges megtervezésére – olvasható a Facebook-oldalukon.

A Népligeti felüljáró városközpont felé vezető oldalán még 2023 március 4-én zárták le a külső sávot körülbelül 200 méter hosszban a lefelé vezető oldalon. Erre azért volt szükség, mert 2023 tavaszán megkezdődött az 1978-ban, 45 éve átadott műtárgy állapotának részletes vizsgálata. 

(A BP Műhely szakmai tudásközpontként az adatalapú kutatás és elemzés eszközeivel tárja fel a főváros problémáinak gyökereit, és dolgoz ki ezekre megvalósítható, szakmailag megalapozott javaslatokat – a szerk.)

Az A-Híd Zrt. által folytatott vizsgálat érdekében eltávolítottak két kiválasztott hossztartó gerendát, ezért zárták le a külső sávot. A laboratóriumba szállított minták átfogó műszaki vizsgálatát a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakemberei végezték el.

Az elhúzódott vizsgálatok pozitívan végződtek, és úgy tűnt, hogy a híd ideiglenesen megmenekül, hisz 2023 október 16-án jelentették be, hogy a híd egy élettartam hosszabbító felújításon fog keresztül menni és 2035-ig biztos forgalomban marad.

  • A Budapest Közút a tavalyi évben elkészítette a felüljáró felújításának terveit, de az elmúlt lassan egy esztendőben nem történt előrelépés a kérdésében.
  • Karácsony Gergelyt interpellálták az ügyben, aki úgy válaszolt, hogy nem látja a felüljáró ideiglenes felújításának forrását és úgy véli, hogy ezt a műtárgyat a Népliget humanizálása kapcsán el kell bontani. 
  • A Vitzéy Dávid által vezetett Klímavédelmi Bizottság egy elnöki módosító indítvánnyal ugyan felszólította a városvezetést, hogy a 2026-os költségvetésben legyen forrás a felújításra, de a BKK továbbra is a kitart a felüljáró elbontása mellett. 2027-ben lehet újra teljes kapacitás mellett használni a felüljárót, azaz négy év kell hozzá, hogy egy ideiglenes megoldással visszaállíthassák az eredeti forgalmi rend a felüljárón. 

A Népligeti felüljáró elbontása lehetetlen forgalmi viszonyokat teremtene a területen, ugyanis jelzőlámpás csomóponttal nem lehet kiváltani a szintkülönbséget.

Jelenleg naponta 30.000 autó halad át a felüljárón, és a keresztező Könyves Kálmán körút is óriási forgalmat bonyolít le.

A BP Műhely elismeri, hogy a felüljárós megoldás nem a legszebb városképi szempontból, de a nagyvárosi környezetben néhány helyen sajnos nem lehet megúszni az ilyen megoldásokat. Javasolják, hogy a Budapest Közút még az idén írja ki feltételesen a Népligeti felüljáró korábbi állapotának visszaállításához szükséges kiviteli közbeszerzést, illetve szintén a Budapest Közút kapjon forrást a Népligeti felüljáró teljes körű felújításának megtervezésére.