40 millió eurós bírságot szabott ki a francia fogyasztóvédelemért és a versenyjogért felelős ügynökség a kínai alapítású Shein online kiskereskedőre megtévesztő üzleti gyakorlatai miatt, elsősorban a félrevezető kedvezményekkel kapcsolatosan. A bírság kiszabását közel egy évig tartó vizsgálat előzte meg – írta a Reuters.
A francia szabályozás értelmében a kedvezmények referenciaára a kiskereskedő által az ajánlatot megelőző 30 napban kínált legalacsonyabb ár lehet. A hivatal szerint a Shein megsértette ezt a szabályt azzal, hogy nem vette figyelembe a korábbi ajánlatokat, és néha a kedvezmény alkalmazása előtt megemelte az árat.
A vizsgálat szerint ezzel a cég „megtévesztette a fogyasztókat a számukra elérhető kedvezmények hitelességével kapcsolatban”.
A Shein franciaországi weboldalán 2022. október 1. és 2023. augusztus 31. között több ezer termékre kiterjedő vizsgálat kimutatta, hogy a hirdetett ajánlatok
- 57 százaléka valójában nem kínált alacsonyabb árat,
- 19 százalék esetében kisebb volt a kedvezmény, mint amennyit hirdettek,
- 11 százalék pedig valójában áremelés volt.
Egy közleményben a Shein azt állította, hogy a referenciaárakkal és a környezetvédelmi szabályozásokkal kapcsolatos jogsértésekről érkezett figyelmeztetés után a következő két hónapon belül korrekciós intézkedéseket tett.
„Ez azt jelenti, hogy minden azonosított problémát több mint egy évvel ezelőtt kezeltek” – mondta a Shein, hozzátéve, hogy elkötelezett a francia szabályozások betartása mellett.
Korábban elkaszálták az AliExpress-t is. A cég az Európai Bizottság szerint megsértette illegális termékek terjesztésére vonatkozó uniós szabályokat, de a bizottság döntésével jogilag kötelező érvényűvé tett bizonyos vállalásokat. A kötelezettségek megszegése pénzbírság kiszabásához vezethet.