Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Vasút Hatósági Főosztálya még tavaly decemberben hét pontos hatósági kötelezést küldött a MÁV-nak.

A 24.hu által megszerzett dokumentum rávilágít arra, hogy a MÁV nem képes ellátni a feladatait, mivel

  • alapvető eszközökből,
  • gépekből
  • és munkaerőből is hiány van.

A minisztériumi hatósági kötelezés 2025 januárjára és 2026 januárjára határidőket szabott, és különböző pontokon kötelezte a vasúttársaságot, hogy biztosítson megfelelő munkaerőt, tartalék alkatrészeket, valamint új eszközöket a karbantartáshoz.

Az ÉKM a dokumentumban részletesen meg is indokolta, miért követeli mindezt a MÁV-tól. Így derült ki, hogy a vasúti közlekedési hatóság a vasúti törvény rendelkezései alapján hivatalból eljárást indított a MÁV-val szemben tavaly októberben, ennek keretében pedig helyszíni ellenőrzéseket folytattak a négy nagy fővárosi pályaudvaron. Ezen eljárás nyomán született meg a hét hatósági kötelezés.

A megindított eljárással a MÁV legfeljebb akkor szállhat szembe, ha közigazgatási pert indít. Ez azonban nem valószínű, így jelen állás szerint nem tehet mást a vasút, mint tartja magát a minisztérium által megjelölt határidőkhöz.

Lázár János építési és közlekedési miniszter január elején elismerte, hogy a MÁV körül bőven akad tennivaló, és számos problémát kell megoldani. Akkor a következő 10 pontot hirdette meg: 

  1. A MÁV-nál késési biztosítást vezetnek be. 
  2. 2026. január 1-jére a MÁV-csoport és Volán-csoport összes mosdóját felújítják. 
  3. Április 1-jétől takarítók lesznek minden InterCity-járaton.
  4. Egy év alatt 1000 új buszt vásárolnak. Most 5700 busza van a Volánnak. 
  5. Megerősítik a mozdonyflottát. 
  6. Az InterCity-kocsik hiányát is csökkentik.
  7. A magyar kormány meghatározó tulajdont szerzett a GySEV-ben, csak egy kis része marad osztrák tulajdon. 
  8. A nyári szezonban új szolgáltatás lesz a MÁV-busz. 
  9. Bevezetik a klímagaranciát. 
  10. Elindul a MÁV+ applikáció áprilistól.

A vasúttársaság furcsállja, hogy az állomásmegújítási programjuk kapcsán már az ajánlatkérés fázisában adatszolgáltatást kért tőlük az ÁSZ. Erről bővebben ITT olvashat.