Káoszhangulat, kapkodás vagy órákig tartó várakozás, járattörlés, idegtépő bizonytalanság – ez várhat azokra az utasokra, akik a hétvégén európai repterekről indulnának külföldi úti céljuk felé vagy akár haza, Magyarországra.

Megírtuk: péntek éjszaka kibertámadás érte több fontos légi kikötő közös számítógépes rendszerét, a kiterjedt probléma a brüsszeli Zaventem mellett a londoni Heathrow és a berlin-brandenburgi repülőtereken is fennáll. 

Az Euronews információi szerint egy európai szintű szolgáltatónál bekövetkezett technikai zavar okoz jelenleg is fennakadásokat, mivel megbénult több reptér utasok beszállásáért felelős rendszere – a műszaki mentésen már dolgoznak, de eltart egy ideig.

Ám például Európa legnagyobb repülőterét, a frankfurtit, továbbá a hamburgit nem érinti a zavar, ahogy a magyarországit sem, és rendben működik a düsseldorfi és a kölni/bonni állomás is.

A Berliner Morgenpost szerint viszont például Zürichben is gondot okoz a leállás.

Az Economx kérdésére Varga G. Gábor légiközlekedési szakértő elmondta, mire számíthatnak azok, akiknek a fenti légikikötőkből indulna szombaton vagy vasárnap a járatuk. 

Marad a biztonság, bár nagyon lelassul a folyamat

A repülőtereknek és a légitársaságoknak kidolgozott eljárásrendjük van arra az esetre, ha az utaskiszolgálást – checkin, beszállítás, poggyászkezelés – támogató informatikai rendszerek működésében zavar támad, műszaki hiba, vagy akár kibertámadás miatt – ismertette az Egek Ura Blog alapítója.

Ezekkel az eljárásokkal biztosítható, hogy csak azokat az utasokat vegyék fel a repülőgépre, és csak azok juthassanak be a biztonságosan őrzött reptéri területekre az átvilágítás után, akiknek foglalásuk van az adott járatra. Azt is garantálják ezzel, hogy csak azok a poggyászok kerüljenek fel a gépek csomagterébe, amelyek tulajdonosai a repülőgépeken ülnek. 

Az utaskiszolgálást teljesen manuálisan is biztosítani tudják, hiszen volt idő – évtizedekkel ezelőtt, – amikor így történt a mindennapokban – jegyezte meg Varga G. Gábor.

Most is így zajlik az utaskezelés, ám, mint mondta, így viszont rendkívüli módon lelassul a folyamat, és a megfelelő számú, képzett személyzet nélkül

szinte reménytelen, hogy biztosítani tudják a menetrend szerinti forgalmat. Fogalmazhatnánk úgy is: számítógépes rendszerek nélkül a mai volumenű utasforgalom nem biztosítható – mondta.

Be kell csekkolni, de nem biztos az utazás

Felhívta a figyelmet: az online utasfelvételi lehetőség tehát a rendszerek helyreállításáig biztosan szünetel, és mivel a beszállókártyák ellenőrzését is ezek a rendszerek végzik,

a már korábban kibocsátott beszállókártyák is érvényüket vesztik. 

Vagyis, mindenkinek be kell csekkolni a  reptéri pultoknál, de mivel itt is kézzel történik az adminisztráció,

jelentős sorokra és késő járatokra lehet számolni

– figyelmeztetett.

A káosz csökkentése érdekében pedig a repülőterek és a légitársaságok koordinálásában, a megadott prioritásoknak megfelelően

járatokat is törölnek, ami az utasok számára kényelmetlenséggel jár, és ez a Magyarországról induló vagy oda érkező utasokat is érintheti. 

A bekövetkező késések és járattörlések esetén ugyanakkor nem jár a kártérítés az EU261 direktíva alapján, mivel itt a légitársaságok érdekkörén kívül keletkezett hibáról van szó – húzta alá Varga G. Gábor.