Hónapok óta készíti elő a strasbourgi testület az EU-s polgárok vezetői engedélyeit szabályozó, új uniós kerettörvényt, amelyről kedden döntenek: a tagállamok által már jóváhagyott reformmal a jövőben több tekintetben megváltozhatnak a jogosítványokkal kapcsolatos, nemzeti előírások.

Az átfogó cél az európai közlekedés biztonságosabbá tétele. 

Enyhítenék a sofőrhiányt a fiatalok bevonásával 

Számos változást terveznek: például a kezdő sofőrök képzésében a jövőben nagyobb figyelmet fordítanak a vezetéstámogató rendszerekre, valamint a B és a teherautókra vonatkozó C kategóriás engedélyek esetén engedélyezik 17 éves kortól a kísérettel történő vezetést – utóbbi az egész Európai Unióban normává válik, amivel a várakozások szerint enyhíthetik a szállítmányozási ágazatban tapasztalható krónikus munkaerőhiányt.

Az új keretrendszerben a személygépkocsik és a motorkerékpárok vezetői engedélyei a korábbiakhoz hasonlóan 15 évig maradnak érvényesek, míg a teherautók és buszok esetén 5 év lesz a határidő – ezt követően új okmányokat kell igényelni, de maga a jogosítvány továbbra is érvényes marad. 

Meghagyják a tagállamoknak, hogy döntsenek az idősebbekről

Nagy vitát kavart korábban az idősebb sofőrökre vonatkozó szabályozás szigorításának szükségessége, például, hogy gyakoribb orvosi ellenőrzésen kellene részt venniük.

Erről végül egységesen nem rendelkezik a szavazásra váró tervezet, de mostantól lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy 65 év felett rövidebb érvényességi időszakot állapítsanak meg a vezetői engedélyre – részletezi a Morgenpost.

A tagállamok azt is maguk dönthetik majd el, hogy előírják-e az idősebb sofőröknek a különféle önellenőrzések vagy más intézkedések, például a továbbképzések elvégzését a lejáró okmányok megújításakor. 

Okostelefonra érkezik a digitális jogsi

Jelentős újítás lesz, hogy legkésőbb 2030-tól új, közös európai szabványként elérhető lesz a digitális jogosítvány az okostelefonokon. 

Eszerint mostantól az újonnan kiállított iratokat az illetékes hatóságoknak már elektronikusan is elérhetővé kell tenniük, ami főként a fiatalok számára jelent majd könnyebbséget, mivel már minden a mobiljukban van – érvelt az Európai Parlament jelentéstevője, Jutta Paulus.

Minden jogosítvánnyal rendelkező azonban kérésre továbbra is kaphat majd plasztikkártyát, illetve használhatja mindkettőt.

Amint az elektronikus jogosítványt valamennyi tagállamban bevezették, onnantól mindenhol egyformán elismerik majd például a közúti ellenőrzés vagy autóbérlés során, és elegendő lesz csak azt bemutatni.

Sehol nem ülhet a volán mögé, aki súlyos vétséget követ el

A közlekedési szabálysértők viszont legkésőbb három éven belül jóval szigorúbb, átfogó büntetéssel nézhetnek szembe.

Eszerint az egész EU-ban egységessé tennék a jogosítványok bevonására vonatkozó eltiltást.

Vagyis, ha például valakit Párizsban vagy Varsóban kapcsolnak le a hatóságok súlyos bűncselekmények, például bódult állapotban történő vezetés, baleset okozása vagy túlzott gyorshajtás miatt, nem veszélyeztethetik tovább az embereket Berlinben vagy Budapesten sem.

A jelenlegi szabályok szerint ugyanis egy olyan sofőrt, aki külföldön elveszíti a jogosítványát, csak az adott országban függesztenek fel, míg az okmányt kiállító országban nem feltétlenül.

Ha viszont az európai honatyák rábólintanak, ez jelentős változást idéz elő a kontinensen a biztonságos közlekedés érdekében, a nemzeti hatóságok összehangolt együttműködésével.