Az Európai Unió nemrégiben új szabályozást tett közzé a jogosítványokkal kapcsolatosan.
Az egyik legnagyobb változás, hogy 2033-ra minden sofőr digitális formátumú jogosítványt kap, amely egységesen 15 évig lesz érvényes az összes tagállamban.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a digitális jogosítványok fizikai kártya nélkül is használhatók lesznek egy hitelesített alkalmazáson keresztül. Az okmányokat nemzetközileg elismerik, így bárki vezethet az EU tagállamaiban egy érvényes jogosítvánnyal.
Mivel a 2013-ban kiállított, 15 éves érvényességű jogosítványok 2028-ban lejárnak, időben lépniük kell a tagországoknak a saját szabályozásuk kidolgozásával.
Összegyűjtöttük, mik az eddigi legfontosabb tudnivalók az EU-s jogosítványreformról.
- Digitális jogosítvány: A tagállamok a jövőben lehetőséget biztosítanak arra, hogy a jogosítványt egy uniós hitelesítésű mobilalkalmazásban tárolják, így a digitális változat elegendő lesz a vezetéshez.
- Egységesített jogosítványok: Cél az egységesített vezetői engedélyek bevezetése a tagállamokban, miután jelenleg rengeteg féle dokumentum van forgalomban.
- Próbaidőszak: Bevezetik az általános kétéves próbaidőszakot az új jogosítványokhoz.
- Vezetési tilalmak: Ha valakit egy tagállamban eltiltanak a vezetéstől, az a többi tagállamra is érvényes lesz, ami megakadályozza, hogy az illető külföldön vezessen.
- Jogosítványcsere: A tagállamok megállapodtak abban, hogy a jövőben nem adnak ki életre szóló jogosítványokat, így a jogosítványok érvényességi ideje korlátozott lesz.
Az új uniós irányelvek kidolgozása során érintették az idősebb sofőrök helyzetét is.
A tárgyalások során elvetették azt az ötletet, hogy a 70 év felettiek jogosítványát 5 évre korlátozzák, így számukra is az egységes 15 éves érvényességi idő lesz érvényben. Azonban a tagállamok saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy orvosi vizsgálatokat írnak-e elő a jogosítvány megújításához.
Magyarországon ebben a háziorvosoknak várhatóan kulcsfontosságú szerepe lesz. Bár korábban felvetődött, hogy az orvosoknak tájékoztatniuk kellene a hatóságokat azokról a betegekről, akik egészségi állapotuk miatt veszélyt jelenthetnek a közúti forgalomban, ez a kérdés még nem tisztázott. A magyar szabályozás részletei egyelőre nem ismertek - hívta fel a figyelmet a Blikk Rúzs.
Az irányelveket még valamennyi EU-tagállamnak hivatalosan jóvá kell hagynia.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Éjszakai riadó a NATO-határon: orosz gépek emelkedtek a levegőbe, ez okozta a pánikot
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Már készítik elő a kormányrendeletet: így változik a pedagógusok bére
Árpád fejedelem útja: 88 km/h-s gyorshajtót is rögzítettek a traffiboxok
Kötelező herevizsgálat, háborús jövőkép: történelmi döntés a hadsereg bővítéséről
Lesújtó hír jött: 60 ezres nyugdíjra is alig számíthat, aki így adózik
Sürgős riasztás Csernobilból: a dróncsapás után meggyengült a sugárzás elleni védelem
Nincstelenül halt meg az egyik leggazdagabb magyar
Hol az örvény vége? Becsődölt egy újabb autóipari beszállító