Kedden elfogadta az Európai Parlament az európai jogosítványokra vonatkozó keretszabályozás reformját. Ebben számos tétel szerepel, ami megnehezíti a jogosítványszerzést, illetve megkönnyíti a hatóságok dolgát a külföldi szabályszegőkkel szemben, minek következtében a vezetési tilalmak és a súlyosabb büntetések többé nem korlátozódnak az országhatárokra.

A reform sok elemében érinti a fiatal és kezdő sofőröket.

Bevezetik a két éves próbaidő intézményét, ebben az időszakban szigorúbb szabályok vonatkoznak a sofőrre, mint alapból. Számukra komolyabb büntetést szabhatnak majd ki a hatóságok ha (valami miatt) bódult állapotban vezetnek, vagy elmulasztják a biztonsági öv használatát, esetleg hanyagolják a gyerekülést. 18 éves kor alatt csak akkor vezethetnek személygépjárművet a fiatalok, ha ül mellettük egy tapasztalt, érvényes vezetői engedéllyel rendelkező kísérő.

További nehezítés lesz számukra, hogy bővítik a KRESZ tananyagát modern, napjainkban is fennálló problémakörökkel. Ilyen lesz az olyan sérülékeny közlekedők témaköre, mint a gyalogos vagy a biciklis. Technikailag pedig olyan új témákat vezetnek be, mint a tempomat helyes használata, a holttér és a hirtelen kinyíló kocsiajtók, vagy éppen a telefonhasználat – írja a Totalcar.

65 éves kor felett csökken az érvényességi idő

Szigorítanak a jogosítványok érvényességi idején is. Az új szabályok szerint legfeljebb 15 évre adhat ki hatóság vezetői engedélyt, illetve 10 évre azokban az országokban, ahol az személyigazolványként is szolgál. Emellett 65 év felett drasztikusan csökkenthetik az érvényességi időt, bár ez Magyarországon jelenleg is így van. 

Nálunk 50 éves kor felett kezdik el csökkenteni, végül egészen két évig letolhatják az okmány érvényességét.

A vezetői engedéllyel kapcsolatban további változás, hogy már nem lesz szükség feltétlenül fizikai kártyára – opcióként azért elérhető marad. Az EU szeretné digitalizálni a vezetői engedélyt a könnyebb információáramlás, lekérdezhetőség és kényelem érdekében. Ezeket az új szabályozásokat a tagországoknak 3+1 évük van bevezetni. Magyarországon ez épp kézenfekvő, hiszen most készül az új KRESZ.

Még az "ingyenjogsi" is olcsóbb lehet, ha ismeri ezeket a legális trükköket

Bár ingyenesnek nevezik a középiskolás diákok jogosítványszerzési lehetőségét, azért ahhoz többszázezres háttérköltségek társulnak. Ezeket viszont radiálisan csökkenteni lehet, mutatjuk is, hogyan. Bővebben >>>