Megjelent a nemzetgazdasági miniszter rendelete arról, hogy a települési önkormányzatok helyi iparűzési adóbevétel többlete alapján 2025. május hónapban milyen teljesítendő fizetési kötelezettségek álltak elő.

A települési önkormányzatok által a helyi iparűzési adóbevétel többlete alapján a 2025. május havi nettó finanszírozás keretében teljesítendő fizetési kötelezettség önkormányzatonkénti összegét a Magyar Közlöny tartalmazza.

Eszerint:

Budapestnek    3 690 798 572,

a II. kerületnek       23 687 097,

a XIX. kerületnek  216 219 471,

a XXII. kerületnek    21 516 578 forintot kell fizetnie.

Milliárdos befizetése lesz – a teljesség igénye nélkül:

Kecskemétnek  1 073 592 537

Győrnek             1 680 811 768

Komáromnak    1 336 689 073.

Néhány nagyobb befizető:

Nyíregyháza     830 200 880

Miskolc               685 137 364

Debrecen            654 729 765

Szeged                588 612 580

Székesfehérvár  459 564 064

Paks                     254 907 661

Pécs                    180 283 617

100 millió felett fizet még például Gárdony és Martonvásár is. 

A „plusz adó” nem új ötlet: a mostani elvonás a Navracsics Tibor által már tavaly ősszel bejelentett Versenyképes Járások Program része. Ennek lényege, hogy a 2024-hez képest keletkező hipa-többletet az idén 100 százalékos állami elvonás terheli. A befolyó pénz egy központi alapba kerül, amelyből járásonként újraosztva, elvben akár a befizető önkormányzatok is visszakaphatnak valamennyit a saját pénzükből. A rendszer úgy működik, hogy ahol a többlet nem éri el a 250 millió forintot, ott az állam kiegészíti azt, így minden járás legalább ekkora összegre pályázhat. A közigazgatási és területfejlesztési miniszter korábbi nyilatkozata szerint így a 174 járásból 135 jobban járhat. Itt olvashat erről többet >>>

Vezető fideszes polgármester is bírálta az önkormányzatok megsarcolását még januárban.

A VII. kerületi és a gödöllői városvezetés után Cser-Palkovics András, Székesfehérvár első embere is kritizálta az iparűzési adó elvonását. A kormánypárti politikus viszont alapjaiban előremutatónak látja a szintén az önkormányzati források kárára megvalósított Versenyképes Járások Programot.