A Rózsa Mártonnal készült interjú főbb megállapításai:
- A technológiai innováció súlypontja végleg Ázsiába helyeződött, a kínai márkák ma már nem követők, hanem trenddiktálók.
- A robotika néhány éven belül a magyar háztartások hétköznapi részévé válhat – a lépcsőmászó robotporszívóktól a jelölés nélküli robotfűnyírókig.
- A fenntarthatóság és az energiahatékonyság már nem divat, hanem pénzügyi és környezeti szükségszerűség.
- A vásárlók egyre nyitottabbak az innovatív, prémium ázsiai márkákra, miközben az árérzékenység továbbra is fontos szempont.
- Az MI-funkciók közül a valódi innováció azokban rejlik, amelyek kézzelfogható segítséget nyújtanak – például a sütő, ami megtanulja a főzési szokásainkat, vagy a hűtő, ami recepteket ajánl a benne lévő alapanyagokból.
- A Health & Fitness-technológia az egyik leggyorsabban növekvő kategória: az okosgyűrűktől a személyre szabott edzésterveket készítő digitális gépekig.
- A felújított („refurbish”) készülékek piaca a fenntarthatóság jegyében új lendületet kap, egyszerre kedvezve a vásárlóknak, a környezetnek és a kereskedelemnek.
Milyen benyomásokat szerzett az idei IFA kiállításon? Ön szerint melyek voltak a legfontosabb újdonságok és trendek?
Az idei berlini IFA egyértelműen egy paradigmaváltás kiállítása volt. A legmeghatározóbb benyomásom az, hogy
a technológiai innováció súlypontja látványosan és megállíthatatlanul Ázsiába, azon belül is Kínába helyeződött át.
A kiállítást öt fő makrotrend jellemezte: az ázsiai márkák elsöprő dominanciája, a robotika hétköznapivá válása, a fenntarthatóság mint alapelvárás, a mesterséges intelligencia kettős arca, valamint az egészség és wellness fókuszba kerülése. A legizgalmasabb újdonságok mind ezekhez a trendekhez köthetők: láttunk lépcsőn közlekedni képes robotporszívókat, napelemes tetőcserepeket, erkélyre szerelhető napelem-rendszereket és olyan vezeték nélküli fülhallgatót, ami valós időben fordít két ember között.
Valóban a kínai márkák diktálják ma a tempót a szórakoztatóelektronikában és a háztartási gépeknél?
Igen, ez ma már tény. A kiállításon a legjobb helyeket, a legnagyobb standokat olyan márkák foglalták el, mint a Hisense, a Dreame vagy a TCL. Ez nem csak méretbeli fölényt jelent, hanem innovációsat is. A mi belső értékeléseink szerint ezek a cégek ma már gyakran egy-két lépéssel a tradicionális, ismert márkák előtt járnak. Ez megmutatkozik a termékfejlesztési stratégiájukban is: komplett otthoni ökoszisztémákban gondolkodnak. Aki eddig TV-t gyártott, ma már a legmodernebb háztartási gépeket is kínálja, és fordítva. Emellett a felhasználói élmény terén is diktálják a tempót: míg sok európai gyártó még mindig a gombokkal teli vezérlőpaneleknél tart, ők már letisztult, okostelefonszerű, érintős TFT kijelzőket használnak a nagygépeken is.
A mesterséges intelligencia sokszor csak hívószó – hogyan különíthető el a valódi innováció a puszta „AI-washingtól”?
Úgy, hogy feltesszük a kérdést: megold-e egy valós problémát, vagy spórol-e időt, energiát a felhasználónak? Az „AI-washing” jelensége valóban létezik, amikor egy gyártó egy már meglévő, egyszerű automatizálási funkciót csupán felcímkéz AI-nak. A valódi innováció ezzel szemben kézzelfogható.
Nem az a lényeg, hogy egy sütőben „AI van”, hanem az, hogy az a sütő megjegyzi a főzési szokásainkat, és a következő alkalommal már magától tudja, hogyan szeretjük a pizzát.
Vagy egy mosógép, ami felismeri a ruha mennyiségét és szennyezettségét, majd „megbeszéli” a szárítógéppel, hogy annak milyen programot kell indítania. Vagy egy kamerás hűtő, ami a benne lévő alapanyagok alapján recepteket generál. Ezek a valódi, értéket teremtő fejlesztések.
Hogyan reagálnak a magyar vásárlók a kínai márkák térnyerésére? Marad az árérzékenység a fő szempont, vagy egyre inkább nyitnak a prémium, innovatív ázsiai termékek felé?
Az árérzékenység természetesen továbbra is fontos tényező a magyar piacon. Ugyanakkor azt látjuk, hogy a vásárlói gondolkodás egyre kifinomultabbá válik. A „kínai” már nem az „olcsó” szinonimája. A vásárlók egyre inkább felismerik, hogy ezek a márkák gyakran jobb minőséget, több funkciót és fejlettebb technológiát kínálnak, sokszor még mindig versenyképesebb áron, mint a tradicionális gyártók. A hangsúly a kézzelfogható értékről az innovációra és a minőségre helyeződik át. A magyar vásárló nyitott az újdonságokra, ha látja mögötte a valódi hasznot. A célunk, hogy ezeket az előnyöket bemutassuk, és segítsünk a vásárlóknak a legjobb döntést meghozni, márkától függetlenül.
Mikor válhatnak tömegcikké Magyarországon a robotikai újdonságok – például a lépcsőmászó porszívók vagy a humanoid segítők?
A mi előrejelzésünk szerint a fejlett robotok két-három éven belül a háztartások részévé válhatnak. A párhuzam a hajtogatható telefonnal érdekes, de van egy lényeges különbség. Míg a telefon formája változott meg, a lépcsőmászó robotporszívó egy alapvető funkcionális problémát old meg. Aki többemeletes házban vagy lakásban él – és ez Magyarországon rengeteg családot jelent –, annak eddig a robotporszívó csak egy félmegoldás volt. Egy olyan eszköz, ami képes önállóan közlekedni a szintek között, a kényelmi cikkből a manuális takarítás teljes kiváltójává léphet elő. Ez egy valós, széleskörű igényt elégít ki. A humanoid segítőkre még várni kell, de a speciális robotok – mint az ablaktisztítók vagy a jelölők nélkül működő robotfűnyírók – már a küszöbön állnak.
Fenntarthatóság és energiahatékonyság: a magyar fogyasztóknál mennyire számít ez döntési szempontnak?
Egyre inkább, és két okból is. Egyrészt növekszik a környezettudatosság, másrészt a rezsiköltségek miatt a pénztárca is vastagon benne van a döntésben. Ma már nem ritkák az „A-60%” besorolású mosógépek, ami azt jelenti, hogy a legmagasabb energiaosztályon belül is további hatvan százalékot spórolnak. Amikor ezt forintra fordítjuk le a vásárlónak, hirtelen nagyon is kézzelfoghatóvá válik a fenntarthatóság előnye. A kiállításon látott otthoni energiatároló rendszerek és erkélynapelemek is ezt a trendet erősítik: az emberek szeretnék a saját kezükbe venni az energiafelhasználásuk irányítását.
Milyen kihívást jelent a MediaMarkt számára, hogy a gyártók egyre komplexebb, ökoszisztéma-szerű megoldásokat kínálnak?
Ez egyszerre kihívás és óriási lehetőség. A kihívás a komplexitás kezelése, a lehetőség pedig az, hogy mi legyünk a vásárló megbízható szakértője, a kalauza ebben a technológiai dzsungelben. Ez tökéletesen illeszkedik az „Élményelektronika” stratégiánkhoz. A mi feladatunk már nem csupán az, hogy eladjunk egy terméket, hanem hogy segítsünk a vásárlónak egy működő rendszert felépíteni az otthonában. Ez felértékeli a szaktudást és a tanácsadást.
A napokban jártam az egyik áruházukban, ahol a tévéknél közel féltucat eladó sertepertélt, segítette a vásárlókat, volt külön „LG-s srác” is – valóban ez a jövő, hogy 5-6 ember kell ahhoz, hogy eladjanak egy tévét? A világ nem pont a másik irányba halad? Hogyan lehet a vásárlóknak bemutatni és elmagyarázni az újabb technológiákat?
Pontosan ez a jövő, és örülök, hogy ezt tapasztalta! Ahogy a technológia bonyolultabbá válik, úgy nő az igény a hiteles, emberi magyarázatra. Egy weboldalon el lehet olvasni a specifikációkat, de azt a különbséget, amit az OLED tökéletes feketéje vagy a Mini-LED elképesztő fényereje jelent egy világos nappaliban, csak az áruházban, tehát élőben, egy szakértő segítségével lehet igazán megérteni és megtapasztalni.
A világ nem a személytelenség, hanem épp ellenkezőleg, a személyre szabott, magas minőségű tanácsadás felé halad.
A külön „LG-s srác” és a segítőkész kollégák a mi értékajánlatunk legfontosabb részei.
Tehát az „élményelektronika” koncepcióban milyen szerepet kapnak az áruházi bemutatók és a szakértői tanácsadás? Van még erre igény?
Nagyobb, mint valaha. Az áruházaink egyre inkább élményközpontokká válnak, ahol a vásárlók megnézhetik és ki is próbálhatják a jövő technológiáit. Egy lépcsőmászó robotporszívó működését nem lehet átadni egy YouTube-videóval. Egy prémium konyhagép anyaghasználatát és dizájnját érezni kell. A tanácsadás és a bemutatók adják a vásárlás élményét, és ez az, amiben mi, a fizikai áruházakkal rendelkező kereskedők mindig is többet tudunk nyújtani.
Mennyire gyorsan kell egy kereskedőnek reagálnia a portfólió átalakulására, ha például a jövő év slágertermékei a robotok vagy a fenntartható energiatárolók lesznek?
Nem reagálni kell, hanem proaktívan alakítani a piacot. A mi feladatunk, hogy az IFA-hoz hasonló eseményeken felmérjük a trendeket, és stratégiai partnerségeket kössünk az innovatív gyártókkal, még mielőtt a termékeik tömegcikké válnának. A portfólió folyamatos, tudatos alakítása a dolgunk, hogy mire a vásárlói igény egy új termékkategóriára megérik, az már ott legyen a polcainkon.
Ha ki kellene emelni három termékkategóriát, amelyek a következő években Magyarországon slágerré válhatnak, melyek lennének azok?
Az IFA tapasztalatai alapján egyértelműen a következő három területet emelném ki: az első a fejlett háztartási robotika, a porszívókon túl a padlóápolás, ablaktisztítás és egyéb területek automatizálása. A második az otthoni energia megoldások, az energiahatékony nagygépektől az energiatárolókon át az otthoni energiatermelő eszközökig. A harmadik pedig a Health & Fitness technológia, az egészségügyi paramétereket monitorozó okosgyűrűktől a személyre szabott edzéstervet készítő intelligens edzőgépekig.
Hosszabb távon milyen szerepet játszhatnak a hazai piacon a felújított, használt, de profi módon átvizsgált készülékek?
Egyre jelentősebbet. A „refurbish” termékek piaca tökéletesen illeszkedik a fenntarthatósági trendbe és a körforgásos gazdaság modelljébe. Ez egy hármas győzelem: a vásárló kedvezőbb áron jut hozzá egy megbízható, garanciális készülékhez, a környezetet kevésbé terheljük, és a kereskedelem számára is új üzleti lehetőséget teremt. Ez a trend a mi kínálatunkban is érezhető.
Mit üzenne a magyar vásárlóknak az idei IFA alapján: milyen technológiákra érdemes most figyelniük, ha előre szeretnének gondolkodni?
Azt, hogy ne csak termékekben, hanem megoldásokban, rendszerekben gondolkodjanak. Olyan technológiákat keressenek, amelyek valóban időt, energiát és pénzt takarítanak meg nekik hosszú távon. Legyenek nyitottak az új, innovatív márkákra, mert ma már gyakran ott születnek a legizgalmasabb fejlesztések. És ami a legfontosabb: ne féljenek kérdezni! Jöjjenek el hozzánk, beszélgessenek szakértő kollégáinkkal, és próbálják ki személyesen a jövő technológiáit. Ne csak olvassanak róla, hanem éljék át!
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Népszerű teát hívott a fogyasztóvédelem
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat
Összerúgják a port a britekkel is az oroszok, nem fogadják el a morális felelősséget
Soproni Tamás: A NAV csaphatna le az illegális szállásadókra