A Kulcs híd 47 évig állt, és ezalatt az idő alatt soha nem érte olyan rázkódás, mint amikor a Dali, a több mint 100 000 tonnás hajó belecsapódott a napokban. A híd alig egy perc alatt összedőlt. Bár egy ilyen katasztrófa nem volt előre látható, az ütközések következtében fellépő hídomlások nem teljesen ismeretlenek, és ez elkerülhető lett volna – írta a CNN.

A Key Bridge közelmúltbeli szövetségi biztonsági ellenőrzései szerint a híd „megfelelő” állapotban volt, és marylandi kormányzó szerint teljes mértékben megfelelt a szabályoknak. De több ezer amerikai híd rossz állapotban van. Az Amerikai Építőmérnökök Társasága és a szövetségi kormány szerint Amerikában 46 000 híd szerkezete öregedett el, és 17 000-et fenyeget az összeomlás egy baleset során. Az államok legalább kétévente ellenőrzik az amerikai autópálya hidakat, a csoport szerint az elmúlt években csökkent a szerkezetileg hiányos hidak száma. A rossz hír azonban az, hogy a fejlesztésekre fordított kiadások aránya lelassult. A közelmúltban 125 milliárd dollárra becsülték az ország hídjavítási elmaradását.

Az extrém időjárási események, az egyre nehezebb teherautók és a nagyobb konténerhajók ütközései jelentős kockázatot jelentenek az amerikai hidakra nézve.

Az ország sok régebbi hídja érzékeny a szélsőséges időjárási eseményekre, például földrengésekre, hurrikánokra vagy magas hőségre. Az Amerikai Építőmérnökök Társaságának 2021-es jelentése szerint közel 21 000 híd alapja veszélybe kerülhetennek hatására.

A hidakat olyan teherautók is terhelik, amelyek nehezebbek, mint amelyekre a hidakat eredetileg tervezték. Az Amerikai Építőmérnöki Társaság jelentése szerint a nehezebb teherautók, amelyek meghaladják a 40 tonnás terhelést, a hídelemek túlzott igénybevételével fenyegetnek, fémfáradást és repedést okoznak, valamint csökkentik a hidak élettartamát.

 

Baltimore egyebek között az autóipar számára fontos kikötő, évente mintegy 850 ezer járművet rakodnak itt át. A hídomlás különösen a Mercedes-csoportnak okoz gondot, mert a német gyártó egy külön terminált üzemeltet itt, amely az Amerikába irányuló import egyik központja. A hídnak is komoly gazdasági jelentősége volt, naponta 30 ezer jármű haladt át rajta. Itt olvashat a baleset körlményeiről részletesen >>>

A szakértők szerint sürgősen javítani vagy védeni kell a régi hidakat, hogy megvédjék a nagyobb és nagyobb modern hajóktól.

A Dali, amely múl kedden csapódott neki a Key-hídnak, 984 láb hosszú volt – csaknem kétszer akkora, mint az 1970-es években a híd építésekor használt hajók hossza.

A Vízi Közlekedési Infrastruktúra Világszövetsége 2018-as jelentése szerint 1960 és 2015 között 35 nagyobb híd omlott össze világszerte hajók vagy bárkák ütközései miatt, ami 342 ember halálát okozta. Az idei év első három hónapjában összeomlott a Key Bridge Baltimore-ban, de érte baleset egy dél-kínai hidat és Argentínában is nagy kereskedelmi hajók ütközött átkelőnek.

A hajók nagyobbak lettek, a konténerkikötők pedig a rakományuk elmélyítésére összpontosítanak. Miközben ösztönözzük a nagyobb konténereket, meg kell védenünk a hidakat ezekben az egyszeri helyzetekben

– mondta Ananth Prasad, a Floridai Közlekedésépítők Szövetségének elnöke a CNN-nek.

Hozzátette, annak érdekében, hogy minimálisra csökkentsék a hajók híddöntésének lehetőségét, a hidakat úgynevezett redundanciákkal kell kiépíteni – a hidak veszélyes pontjait körül kell venni védelemmel. Prasad szerint ezek kiépítése gyorsabb és költséghatékonyabb, mint egy új hidat felhúzni.

 

A biztosítók akár 4 milliárd dolláros veszteséggel is szembesülhetnek, ami rekordot jelent a szállítási katasztrófák esetében. Ez meghaladná a Costa Concordia luxuskörút 2012-es katasztrófájának biztosítási veszteségeit. Erről, és arról, hogy szivárogni kezdtek a balesetező hajón lévő konténerek, itt írtunk többet >>>