„A hajózási üzletág két-három évig nehéz lesz. Arra számítok, hogy továbbra is jelentős nyomás alatt marad ez az iparág. Az árak alacsonyak, és nem lehet megmondani, hogy ez mikor fog megváltozni, a világgazdasági kilátások pedig borúsabbak, mint három hónappal ezelőtt” – összegzett Rolf Habben Jansen, a Hapag-Lloyd, a világ 5. számú konténerszállítójának vezetője, miközben a hamburgi székhelyű vállalat negyedéves eredményét ismertette.  A cégvezető 2024-ben viszont némi volumennövekedésre számít – írja a Bloomberg

Mennyire lehet súlyos a visszaesés?

Meddig tarthat a recesszió egy olyan iparágban, amely a világjárványt megelőzően 10 éven át küzdött a bevételekért? Jansen négy alapvető különbséget említett a 2009-es évhez képest, amelyek enyhíthetik a fájdalmat:

  • Kisebb rendelésállomány. „A megrendelésre váró új hajók ma a globális flotta 27 százalékát teszik ki. Akkoriban ez az arány megközelítette a 60 százalékot. Ez egy fontos különbség.”
  • Idősebb hajók. „A hajók átlagéletkora ma sokkal magasabb, mint 2009-ben volt, így több leselejtezéssel fogunk találkozni, különösen az évtized második felében.”
  • Lassabb hajózás. „Az új környezetvédelmi szabályok azt jelentik, hogy az embereknek minden évben lassabban kell hajózniuk, ha továbbra is ugyanazokkal a hajókkal akarnak közlekedni, mert különben nem felelnek meg az előírásoknak.”
  • Készpénz bőven van. „2009-cel ellentétben ma mindenkinek erős a mérlege.”

„Nem kizárható, hogy lesz egy visszaesés, amely néhány évig is eltarthat, de nem valószínű, hogy olyan hosszú ideig fog tartani, mint legutóbb. Majdnem egy évtizedbe telt, mire a dolgok újra egyensúlyba kerültek. Most úgy gondolom, hogy inkább 24-36 hónapról van szó” – mondta Jansen.