A fogyasztóvédelem és a mesterséges intelligencia kapcsolódási pontjai, az influenszer-marketing sajátosságai, illetve az úgynevezett sötét mintázatok hatásai a fogyasztók döntéseire – néhány fajsúlyos téma ízelítőül, amit kitettek az asztalra a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) idén másodszor megrendezett Digitális Fogyasztóvédelem című konferenciáján.
A kormány elsődleges célja a családok, vagyis a hazai fogyasztók védelme – hangsúlyozta nyitóelőadásában Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter. A GVH székházában kifejtette: a fogyasztóvédelemnek lépést kell tartania az átalakuló vásárlási szokásokkal és a technológiai fejlődéssel. Az ezekből fakadó kihívásokra aktívan kell reagálnia, és következetesen biztosítania kell a szabályok betartását mind az offline, mind az online térben, legyen szó hazai vagy külföldi kiskereskedőkről.
A tárcavezető szerint a pénzügyi fogyasztóvédelem speciális megközelítést igényel. Az új típusú online csalások drasztikus növekedése miatt kiemelt figyelmet kell fordítani rá. Nagy Márton kiemelte: a magyar kormányzat és a piaci szereplők egységesen, összehangoltan lépnek fel a pénzügyi kibercsalások ellen.
Digitális gazdaság: a verseny felelősség
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke arról beszélt, hogy „a digitális gazdaságban a verseny nem csupán lehetőség, hanem felelősség is. Új üzleti modellek, kommunikációs formák és új technológiák születnek, amelyek egyszerre teremtenek értéket és hordoznak kockázatot. Megállapította, hogy robbanásszerű a fejlődés.
A GVH egyik küldetése, hogy ezekre a kihívásokra választ adjon úgy, hogy a fogyasztók, különösen a családok és gyermekek védelme, valamint a vállalkozások közötti tisztességes verseny megőrzése mindig elsődleges szempont maradjon. Ez a feladat nem csupán szakmai kötelezettség, hanem a társadalom egészének bizalmát erősítő küldetés, egyfajta nemzeti szuverenitási ügy is
– húzta alá Rigó Csaba Balázs. Rávilágított, hogy a digitális jövőt nem passzívan szemléljük, hanem aktívan alakítjuk. „Felelősségünk, hogy a piaci szereplőknek teret adjunk az innovációra, ugyanakkor szilárd garanciát biztosítsunk a fogyasztók védelmére. Akinek szeme van a látásra, füle a hallásra, az tudja, hogy a magyar fogyasztóvédelem működik” – állapította meg.
A hatóság első embere elmondta, hogy az influenszer marketing átláthatósága, a sötét mintázatok elleni határozott fellépés, a digitális tudatosság erősítése, a mesterséges intelligencia tisztességes alkalmazása és a gyermekek fokozott védelme mind-mind olyan ügyek, amelyekben egyszerűen nincs helye kompromisszumnak. Mindezekből kiindulva Rigó Csaba Balázs digitális családvédelmi mozgalom szükségességét vetette fel a szakmai eseményen.
Legolvasottabb
Hiába mentek utcára a fuvarozók, egy tollvonással pontot tett az ügy végére a kormány
Sorra érkeznek a panaszok, teljes a káosz: eltűnnek a csomagok, a pénz sem kerül vissza
Nyugdíjasok figyelem: itt a bejelentés, ekkor kapnak pénzt 2026-ban
Washington lecsapott európai tisztségviselőkre, Brüsszel azonnal visszavágott
Üzenetet küld az állam a betegeknek: új szabály jön az EESZT-ben, ennek sokan nem fognak örülni
Befellegzett a sufnituningnak, a BMW forradalmat indít el ezzel a spéci alkatrésszel
Megkapták a zöld lámpát az amerikaiaktól: helyzetbe kerülhet a Mol
Karácsonyi sokk: elvitték az orbitális nagyságú főnyereményt
Megmutatjuk 2026 összes szabadnapját – így tervezze a szabadságát