A közlekedés csúcsát jelentik a maglev vonatok nem csak megjelenésükkel és sebességükkel, de a maguk különleges technológiájával is.
A rendkívül gyors és csendes vonatok a mágnesesség erejét kihasználva száguldanak a sínek fölött, miután a működési elvük az elektromágnesességben rejlik.
A Japánban már jól ismert közlekedési eszközt és pályáját erős mágnesekkel szerelik fel, amelyek úgy hozzák létre ezt a különös lebegést, hogy egymásra hatnak. E technikának hála, a vonat nem érintkezik a sínnel, így a hagyományos, sínen zakatoló vonatoknál tapasztalható súrlódás gyakorlatilag teljesen megszűnik – magyarázta összeállításában a Dívány.
A mágnesek azonban nemcsak azért felelősek, hogy biztosítsák ezt a lebegtetést, hanem még a vonat mozgásáról is gondoskodnak: a mágneses mezők változtatásával a vonatot előre vagy hátra „küldik”, valamint középen tartják a vasúti kocsikat.
Így egyáltalán nincs szükség semmilyen hagyományos motorra vagy bármilyen üzemanyagra.
A Közép-Japán Vasúttársaság és a Vasúti Műszaki Kutatóintézet által az 1970-es évektől kifejlesztett szupravezető mágneses vonatok sínei két, egymással keresztben összekapcsolt fémtekercset tartalmaznak, amelyek „nyolcas alakban” tekercselve elektromágneseket alkotnak. Magán a vonaton szupravezető elektromágnesek találhatók, megálláskor pedig a szerelvény gumikerekeken áll. Amikor a vonat elindul, a kocsik ezeken a kerekeken haladnak előre, amíg a szerelvény alatti mágnesek kölcsönhatásba lépnek a vezetőpálya mágneseivel.
Amint a vonat eléri a 150 kilométer/órás sebességet, a mágneses erő elég erős ahhoz, hogy a vonatot 10 centiméterrel felemelje a talajtól, így megszűnik a súrlódás, ami lehetővé teszi az egyre nagyobb sebességet.
Ez az úgynevezett EMS tecnológia, amely a vonat alján elhelyezett mágnesek segítségével biztosítja a stabil lebegést, vagyis vonzza a síneket.
De létezik egy másik megoldás is: az EDS, amikor az elektrodinamikus lebegtetést taszító hatású mágnesekkel érik el.
A Kínában és Dél-Koreában már üzemelő mágneses vonatok csúcssebessége 431-501 kilométer/óra, és átlagban 109 kilométer/órás sebességgel közlekednek.
A rekordot 2015 áprilisában állították fel: akkor egy ember vezette maglev sebességmérője 603 kilométer/órát mutatott.
A száguldó és környezetkímélő japán vonatokat mindemellett a világ egyik legbiztonságosabb közlekedési formájának tartják, miután a 60 éves működése alatt még egyetlen halálos baleset sem történt.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Lázár János: Elfogadhatatlan, hogy egy főúttal átszelt kisvárosban lakó kárán akarjon spórolni egy kamionos
Nem állnak le a fuvarozók, megegyezést akarnak
Egyik csalódás a másik után: a Nemzetgazdasági Minisztérium elárulta, miért nem jöttek a számok
Furcsa év, nagy döntések: Orbán Viktor szerint minden összejött idén
Hatalmas leállás jön az egyik legnagyobb banknál
Karácsony meleg étel nélkül? Ezért állnak sorba ezrek a Népligetben
Már kopogtat a mediterrán ciklon, hozza a havat karácsony estére
Nagy Márton: A magyarok pénze nő a leggyorsabban
Ha ezt meglátja Orbán Viktor! Brüsszel még a karácsonyfát is elvinné a Karmelitából