A közlekedés csúcsát jelentik a maglev vonatok nem csak megjelenésükkel és sebességükkel, de a maguk különleges technológiájával is. 

 A rendkívül gyors és csendes vonatok a mágnesesség erejét kihasználva száguldanak a sínek fölött, miután a működési elvük az elektromágnesességben rejlik. 

A Japánban már jól ismert közlekedési eszközt és pályáját erős mágnesekkel szerelik fel, amelyek úgy hozzák létre ezt a különös lebegést, hogy egymásra hatnak. E technikának hála, a vonat nem érintkezik a sínnel, így a hagyományos, sínen zakatoló vonatoknál tapasztalható súrlódás gyakorlatilag teljesen megszűnik – magyarázta összeállításában a Dívány.

Légifelvétel a tokiói pályaudvaron álló mágnesvonatokról (maglev)
Légifelvétel a tokiói pályaudvaron álló mágnesvonatokról (maglev)

A mágnesek azonban nemcsak azért felelősek, hogy biztosítsák ezt a lebegtetést, hanem még a vonat mozgásáról is gondoskodnak: a mágneses mezők változtatásával a vonatot előre vagy hátra „küldik”, valamint középen tartják a vasúti kocsikat.

Így egyáltalán nincs szükség semmilyen hagyományos motorra vagy bármilyen üzemanyagra.

A Közép-Japán Vasúttársaság és a Vasúti Műszaki Kutatóintézet által az 1970-es évektől kifejlesztett szupravezető mágneses vonatok sínei két, egymással keresztben összekapcsolt fémtekercset tartalmaznak, amelyek „nyolcas alakban” tekercselve elektromágneseket alkotnak. Magán a vonaton szupravezető elektromágnesek találhatók, megálláskor pedig a szerelvény gumikerekeken áll. Amikor a vonat elindul, a kocsik ezeken a kerekeken haladnak előre, amíg a szerelvény alatti mágnesek kölcsönhatásba lépnek a vezetőpálya mágneseivel.

Amint a vonat eléri a 150 kilométer/órás sebességet, a mágneses erő elég erős ahhoz, hogy a vonatot 10 centiméterrel felemelje a talajtól, így megszűnik a súrlódás, ami lehetővé teszi az egyre nagyobb sebességet.

Ez az úgynevezett EMS tecnológia, amely a vonat alján elhelyezett mágnesek segítségével biztosítja a stabil lebegést, vagyis vonzza a síneket.

De létezik egy másik megoldás is: az EDS, amikor az elektrodinamikus lebegtetést taszító hatású mágnesekkel érik el.

A Kínában és Dél-Koreában már üzemelő mágneses vonatok csúcssebessége 431-501 kilométer/óra, és átlagban 109 kilométer/órás sebességgel közlekednek.

A rekordot 2015 áprilisában állították fel: akkor egy ember vezette maglev sebességmérője 603 kilométer/órát mutatott. 

A száguldó és környezetkímélő japán vonatokat mindemellett a világ egyik legbiztonságosabb közlekedési formájának tartják, miután a 60 éves működése alatt még egyetlen halálos baleset sem történt.