2023-ban folytatódott az elmúlt évek trendje: már minden második szál cigaretta hevítéses, miközben a hagyományos dohányt egyre kevesebben szívják – derül ki a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) adataiból, melyről a 24.hu számolt be.

Ugyan már nem növekszik olyan exponenciálisan a hevítéses dohánytermékek piaca, mint 2020 és 2022 között, azonban érezhetően emelkedik a termékkategória piaci részesedése.

Míg 2020 januárjában 38,3 millió szálat értékesítettek belőle, addig 2023 májusában már több mint 250 milliót.

Éves szintre lebontva még látványosabb a növekedés: 2020-ban 802 millió, 2021-ben 1594 millió, 2022-ben pedig 2591 millió hevítéses dohánytermék fogyott el – az idei év pedig valószínűleg rekorder lesz, mivel szeptemberig máris 226 millió szálat vásároltak Magyarországon.

Ezzel ellentétben a hagyományos cigarettatermékek forgalma nagyon jelentősen visszaesett: 2020 szeptemberében 661 millió szál hagyományos cigaretta fogyott, míg idén ugyanekkor már csak 492 millió. Ez, a 20 dobozos dohánytermékekre vetítve mintegy 8,5 millióval kevesebbet jelent, három éves távlatban pedig 85 millió dobozzal.

Ráadásul az adatok szerint nem az olcsóbb fogyasztási dohányra szoktak át a fogyasztók, ugyanis ebben a termékkategóriában is zuhan az eladott mennyiség: 2022-höz képest ebből is 30 tonnával kevesebb fogyott.

Az adatokat ugyanakkor torzítja, hogy órási az illegális cigaretta forgalma Magyarországon: tavaly mintegy 500 millió szál fogyott belőle, és az itthon betiltott manórudat (Elf Bar) is még sokan szívják.

Sokkoló, hogy mennyit dohányoznak a magyarok

Jóval az uniós átlag felett van a dohányosok száma Magyarországon. Ennél is szomorúbb, hogy több mint 100 százalékkal nőtt a tüdőrák valószínűsége.
Bővebben--->