Egy évvel azután, hogy átvette évtizedek óta legmélyebb válságba került Boeing vezetését Kelly Ortberg, megállította a vállalat zuhanását. Most azonban új kihívásokkal néz szembe: meg kell növelni a sugárhajtású repülőgépek gyártását, újra kell élesztenie a védelmi és űrhajózási részleget, és helyre kell állítania a jövedelmezőséget a nagy múltú repülőgépgyártónál – írta a Reuters. Ortberg nyugdíjasként élt Floridában, amikor a Boeing igazgatótanácsa felajánlotta neki a vezetői pozíciót egy olyan cégnél, amelyik veszteséges lett és a hírneve is romlott.
A válság akkor mélyült tovább, amikor 2024 januárjában egy új 737 MAX repülőgép panelje felrobbant a levegőben, ami elődje távozását eredményezte. A MAX-nak előtte két nagy balesete is volt, – 2018-ban és 2019-ben –, amelyekben 346 ember halt meg.
Ortberg azzal az ígérettel érkezett, hogy helyreállítja a bizalmat, és biztosítja, hogy a Boeing teljesítse a biztonság, a minőség és az átláthatóság iránti kötelezettségeit.
Azóta a Boeing számos sikert aratott:
- javította a hatékonyságot és a minőséget a 737-es gyártásában,
- eligazodott Donald Trump elnök kereskedelmi politikájában,
- megállapodást kötött az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériumával a katasztrófákkal kapcsolatos vádemelések elvetéséről,
- kasszasikernek számító repülőgép-szerződéseket írt alá,
- és megszerezte az Egyesült Államok első hatodik generációs vadászgépének, az F-47-esnek a szerződését.
- A részvények árfolyama 39 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest, a legnagyobb nyereséget az elmúlt hónapokban érte el, a 737-es kibocsátás növekedésével.
De a Boeing továbbra is veszteséges, lemarad az Airbus mögött az egyfolyosós piacon és küzd az űr- és védelmi programjainak helyreállításával, súlyos adósságokkal miközben felvásárolja legnagyobb beszállítóját, a Spirit AeroSystemst, és lemarad a legújabb repülőgépeinek tanúsításával.
„A Boeing legnagyobb kockázata a jövőre nézve az, hogy sikerül-e ismét nagyszerű vállalattá válnia, vagy csak középszerűvé?” – mondta Ron Epstein, a Bank of America repülőgépipari elemzője.
Jans Timmers, aki közvetlenül Ortberg mellett dolgozott a Rockwell Collinsnál, felidézte, hogy Ortberg amikor egy veszteséges programmal foglalkozott mindig azt mondta „Tegyük az asztalra az összes szart, és foglalkozzunk vele.”
„És ezt csinálja most a Boeingnél” – tette hozzá.
Ortberg érkezésekor a Boeing a spórolás, a profit előtérbe helyezése a termelési minőséggel szemben, valamint a szabályozó hatóságok és az ügyfelek félrevezetése szinonimájává vált.
Ortberg az alapok javítására helyezte a hangsúlyt: a hibák csökkentésére, a sorrenden kívüli munkák kiküszöbölésére és a minőség javítására, ahelyett, hogy egyszerűen csak a nagyobb gyártásra koncentrált volna.
Ortberg fizikailag is jelen van a seattle-i gyárban, nem úgy, mint elődei.
Az amerikai elnök februárban nyilvánosan bírálta a Boeinget az Air Force One lecserélésére irányuló program késedelmei és költségtúllépései miatt. A feszültség ellenére Trump májusban csatlakozott Ortberghez, hogy megünnepeljék a Qatar Airways rekordméretű széles törzsű repülőgép-megrendelését. A színfalak mögött Ortberg és más repülőgépipari vezetők azon dolgoztak, hogy kezeljék Trump ingatag kereskedelmi politikáját, amely nagyrészt megkímélte az iparágat az új vámoktól.
A Boeingnak szüksége van a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) támogatására a termelés fellendítéséhez és az új repülőgépek tanúsításához, valamint a szövetségi támogatás folytatására az F-47-es vadászgép fejlesztéséhez, amelyet Trumpról, a 47. elnökről neveztek el.
Ortbergnek sem volt minden könnyű, tavaly nehezen tudott véget vetni a Boeing utasszállító repülőgépeit összeszerelő 33 000 szakszervezeti tag hét hétig tartó sztrájkjának, amely elmélyítette a vállalaton belüli megosztottságot.
Ortbergnek most fel kell készítenie a Boeingot egy új repülőgép piacra dobására ebben az évtizedben, amely visszaszerezheti az Airbustól az elvesztett piaci részesedést – különben fennáll a veszélye annak, hogy egy újabb évtizedre vagy akár hosszabb időre is csak a hagyományos repülőgépek piacán marad.