Nehéz idők járnak a német autógyártóra, akárcsak a többi európai versenytársára. Első negyedéves tőzsdei gyorsjelentése szerint 2024 első három hónapjához képest 23 százalékkal csökkent a nyeresége, de ez még azelőtt, hogy Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke 25 százalékos büntetővámot vetett volna ki az USA-ba exportált autóira – írta a Totalcar az Insideevs.com alapján.

Fekete-fehér gondolkodással nem lehet megoldani az emberiség klímaproblémáját

– idézte a hírportál Oliver Zipse-t, a  BMW vezérigazgatóját. Komolyan vesszük a politikai célokat, de nem hisszük, hogy hasznos technikailag egyoldalú szabályozásokkal csökkenteni a piaci kínálatot – mondta a napokban egy befektetői találkozón arra célozva, hogy az EU túlzásba viszi a hagyományos meghajtású autók károsanyag-kibocsátási normáinak szigorítását.

A kevés piros pontok egyike a cég életében az elektromos autók ágazata. Ezek értékesítése 32 százalékkal nőtt az első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest. 

A BMW i Vision Circular elektromos tanulmányautó 2023. július 19-én
A BMW i Vision Circular elektromos tanulmányautó 2023. július 19-én
Kép: MTI, Czeglédi Zsolt

A vezérigazgató szerint, ha mindent az elektromos mobilitásra teszünk fel, az zsákutcába vezeti a járműipart. Ezzel arra célzott, hogy Európában is óriásiak a különbségek az átállásban, nemhogy a világon.

Az ACEA adatai szerint

  • Belgiumban a tisztán elektromos autók részesedése több mint 30 százalékos az új autók piacán,
  • míg Olaszországban alig több mint 5 százalékos.

Az InsideEV szakírója szerint a BMW-vezér keserű megszólalása annak jele, hogy cége hármas szorításba került.

Ez kezdődött az európai károsanyag-kibocsátási szigorításokkal, folytatódott azzal, hogy az öreg kontinens autógyártóinak eladásai az elmúlt két évben összeomlottak Kínában, majd erre tett rá még egy nagy lapáttal a 25 százalékos amerikai importvám.

Az autógyártás tett egy nagy lépést abba az irányba, hogy regionálisan elszigeteltté váljon, ám sok céget nagyon fájdalmasan érint. Főként, hogy az elmúlt években gyengélkedett fő piaca Németország, amelynek gazdasága több éven át zsugorodott. A BMW egyébként sokkal több elektromos autót ad el, mint legfőbb versenytársai, az Audi és a Mercedes. Eközben előnyét nem tudja profitra fordítani.

Az Economx által szervezett Automotive Summit 2025 autóipari konferencia több előadásán is elhangzott, hogy bár bővülőben van az elektromos autók piaca, de még középtávon is van helye a hagyományos meghajtású autóknak, pláne a hibrideknek. Bacsa György, a Mol ügyvezető igazgatója szerint falba ütközött a villanyautók térnyerése. Mi lesz a benzin és a gázolaj sorsa? Meddig tudnak terjeszkedni az elektromos autók? Ezekre a kérdésekre is próbált válaszolni >>>