A fiatalabb generációk egy digitális világban nőttek fel, ahol az internet és a technológia természetes része a mindennapoknak. Számukra a gyorsaság, a személyre szabott élmények és a hiteles márkák kiemelten fontosak. Az Economx AI SUMMIT 2025 konferenciáján szakértők beszélgettek és vitáztak arról, hogy a mesterséges intelligencia és a felgyorsult világ mennyire befolyásolja őket vagy éppen fordítva: mennyire befolyásolja a technológiai irányzatokat a Z- és az alfa generáció.
A mai fiatalokat már nehéz átverni
A Z generáció az, amelyik digitálisnak született. „Amikor megszülettek, már elérhető volt az internet. Emiatt a fogyasztóik is digitálisak, és magas élményeket keresnek, legyen szó szórakozásról, utazásról vagy akár a bankolásról” – mondta Horváth Boldizsár, a Gránit Bank marketingigazgatója.
A fogyasztással és bankolással kapcsolatban Mérő Alex hozzátette, hogy ez a generáció sokkal nehezebben átverhető, mint az előzők:
„Közülük már sokakat próbálták lehúzni az interneten, ezért csak azt fogyasztják, ami valóban hiteles és menő”
– húzta alá a a Capmarketing Agency tulajdonosa.
Horváth Boldizsár Mérőnek erre úgy reagált, hogy nemcsak a szemfülesség az igaz, hanem hogy az ügyfélviselkedésben a Z generáció számára a bankolás során alapvető fontosságú a magas szintű ügyfélélmény. „Alapdolog a gyorsaság és az applikáció használata, nem akarnak várni semmire. A design magas színvonalú legyen, a felületek könnyen átláthatóak, nem szeretnek keresgélni, mindent meg akarnak kapni. Elvárják, hogy a szolgáltatások legyenek end-to-end digitálisak, ne legyen sorban állás vagy más ódivatú dolog” – magyarázta. Hozzátette, hogy a Gránit Bank ezért hozta létre a videobankot, hiszen tudják, az emberek alapvetően emberrel szeretnének beszélni, de sokszor a válaszok sokkal gyorsabbak és specifikusabbak a chatbotokkal.
Trunk Tamás szerint a fiatalok igénye szektorfüggő. A Z generációs szakértő úgy véli, a banki szektorban fontos az innovációs irány, míg az élményvezérelt területeken másfajta trendek dominálnak. Egyre inkább a kultúra kerül fókuszba, a zöld témák és a környezettudatosság. Ha megnézzük az emberiség történelmét, mindig a közös narratívák fogták össze az idegen embereket. A digitalizáció viszont szétszórta a társadalmat, és egy narratív-üres tér alakult ki, amelyben a Z és az alfa generáció a márkákat keresi, a user experience pedig elsődleges.
„A limitált termékek hihetetlenül felkapottak, minden szabályt megdöntenek ezekkel kapcsolatban a vállalatok. Hiszen minden technológia másolható, azt keresik, ami az egyént kiemeli. A márkák mindent élménnyé tettek, mert ezt várják a fiatalok. Ha semmi sem szép, én sem vagyok ronda” – mondta.
Mérő Alex maximálisan egyetértett azzal, hogy
az egyediség és a menőség kritikus tényező. Az influenszer-kultúra nagyon fontos számukra. Könnyen befolyásolható és manipulálható generációnak tartja magukat, de nehéz átverni őket.
A 0-24-es elérhetőségről azt mondta, a Z generáció soha nem várta ezt el, sőt, véleményük szerint nem tűnik valósnak.
A nyugaton évekkel előrébb járnak
Horváth Boldizsár hangsúlyozta a társadalmi felelősségvállalás fontosságát is. „Ez a Z generáció számára az értékteremtés. Nagyon gyorsan váltanak, így a márkahűséget az értékteremtéssel lehet elérni. Az alkalmazásunkban például öko-kalkulátor van, ami kiszámítja a karbonlábnyomot, és ezt faültetéssel próbáljuk kompenzálni”.
Mérő Alex szerint nyugaton vagy Amerikában ilyen téren már 3–4 évvel előrébb járnak. „Magyarországon még nem menő, hogy tegyünk a jövőnkért. Akkor megyek a Gránit Bankhoz, ha látom, hogy valóban tesz a környezetért” – hangsúlyozta.
A trenddel kapcsolatban Trunk Tamás megvilágította, hogy egy borsodi fiatal azonban nem az értékteremtés miatt választ márkát. Sokáig azt gondolták, minden digitális világ ugyanazzal a tartalommal találkozik, és így ugyanolyan lesz egy-egy generáció, de
a lokális kihívások miatt mindenki teljesen más lett. Van, akit nem lehet behúzni a faültetéssel, vagy társadalmi felelősségvállalással, mert egyszerűen más problémákkal küzd,
más fontos neki a mindennapjaiban.
Már nem számít kockának az, aki tech arc
Horváth Boldizsár szerint a bankolók 20 százaléka nyitott a ChatGPT használatára, míg a Gránitnál ez az arány 30 százalék. „Az AI-nak egyszerű üzeneteket és érthető termékajánlatokat kell írnia. Vége az apró betűs részeknek és a regisztráció utáni elérhetőségnek, mert az AI leginkább hitelesség és érthetőség alapján ajánl” – magyarázta.
Mérő Alex is egyetértett a személyre szabottság fontosságával. „Ne általánosságokról beszéljünk, hiszen ha mindenkire lövünk, senkire sem találunk. Most menő az AI, már nem számít kockának az, aki tech arc, de nagy kérdés, hogyan pozicionálja a jövő generációja a mesterséges intelligenciát”. Elmondása szerint vannak ugyanis negatív hatásai ennek a jelenségnek: a gyorsaság és az azonnaliság azt eredményezi, hogy
egy most 7 éves kisgyerek később nem fog tudni végignézni egy 2 órás filmet, mert nem lesz megfelelő koncentrációs képessége.
Trunk Tamás ezzel kapcsolatban hozzátette: „Egyetlen Z generációs sem állította, hogy csak 8 másodpercig tud tartalmat végignézni. Ugyanaz történik, mint a gyorséttermeknél: minél kevesebb idő alatt, minél több ételt eladni. A gyártók generálták azt az irányt, hogy minden rövid legyen, de sok”.