A Magyar Közlönyben megjelent rendelet értelmében február 1-től útdíjköteles gépjármű a nehéz tehergépjármű és a lakóautó, valamint az ilyen gépjárműből és az általa vontatott pótkocsiból, félpótkocsiból vagy másik útdíjköteles gépjárműből álló járműszerelvény.

A rendelet szerint az úthasználati díj mértéke a gépjármű fajtája és műszaki adatai alapján a következőképpen meghatározott díjkategóriától függ:

  • D1 díjkategória: a motorkerékpár és a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, a vezetővel együtt legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsi és annak pótkocsija;
  • D2 díjkategória: valamennyi olyan gépkocsi, amely egyéb díjkategóriába nem tartozik, és külön jogszabály szerint nem minősül útdíjköteles gépjárműnek;
  • B2 díjkategória: az autóbusz;
  • U díjkategória: a D2 és a B2 díjkategóriába tartozó gépjárművek által vontatott pótkocsi (utánfutó).

Amennyiben a D2 vagy B2 díjkategóriába tartozó gépjármű U kategóriába tartozó pótkocsit vontat, a pótkocsira megváltandó jogosultság megváltható a vontató gépjárműre is. A vontatmány forgalmi rendszámára megváltott jogosultság nem keletkeztet úthasználati jogosultságot az azt vontató gépjárműre.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium 2023 augusztusában terjesztette elő egy törvénytervezetben, hogy a teherautóknak külsőköltség-díjat kell fizetni.

Az eredeti tervekkel ellentétben a buszoknak csak április 1-jétől kell használatarányosan fizetniük az útdíjat, mivel a fuvarozói érdekképviseletek kérésére a kormány elhalasztotta az új rendszer bevezetését.

Két hónapig még matricával használhatják az autópályákat a 9 főnél nagyobb személyszállító járművek, amelyeknek a január 31-én lejáró éves matrica helyett a két hónapra újat kell venniük.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a díjköteles közúthálózatra vonatkozó úthasználati jogosultságokkal összefüggő miniszteri rendelet tavalyi módosítása összhangba hozta az uniós irányelvekkel a magyar előírásokat. Az autóbuszok február 1-től kerültek volna ki az időtartam alapú, e-matricás rendszerből és a teherautókhoz hasonlóan - és hasonló mértékben -, használatarányosan fizettek volna az utak használatáért. A határidőig új struktúrát dolgoznak ki: az 5 tonna alatti és az 5 tonna feletti járműveket külön kategóriára bontják és várhatóan kevesebbet kell majd a kisebb személyszállító járművekért fizetni, mint azt eredetileg tervezték. Nem változik: az új rendszer szerint már nemcsak a gyorsforgalmi-, hanem a főutak (jellemzően az egy- és kétszámjegyű főutak) használatáért is fizetniük kell a 9 főnél nagyobb személyszállító járműveknek, mégpedig annál többet, minél nagyobb a kibocsátott szennyezés.