A legnagyobb egyesült államokbeli gyártók szerint a kínai ritkaföldfém mágnesek hiánya hetek múlva leállíthatja a komplett amerikai autóipart. Mivel ezek az anyagok – az ablaktörlő-motoroktól az ABS-szenzorokon át a szervokormányig működtetéséhez – nélkülözhetetlennek a mindennapi működéshez.
Márpedig a Trump-adminisztráció fő kereskedelmi ellenfele: Kína kontrollálja a globális feldolgozási kapacitás több mint 90 százalékát.
Május 9-én a GM, a Toyota, a Volkswagen, a Hyundai és más gyártók érdekképviselete, valamint a beszállítói szövetség (MEMA) már egy közös levélben figyelmeztette: ha nem lesz megbízható hozzáférés ezekhez az anyagokhoz, az alapalkatrészek gyártása leáll, és az autógyárak is bezárhatnak. Habár májusban egy 90 napos vámszünetben állapodott meg a pekingi és washingtoni vezetés, azonban az exportkorlátozások jórésze érvénybe maradt.
Áprilisban indult az új rendszer
Kína még április elején vezette be az engedélyköteles rendszert a mágnesexporthoz, ami jelentősen lelassította a szállításokat, ami jelentősen lassítja a szállításokat, mert egyes cégek százoldalas dokumentációt kénytelenek benyújtani az engedélyhez.
Április közepén több európai és amerikai cég is kapott ilyen engedélyt, de a készlet pótlásához ez nem elég, ráadásul az export-stop miatt pár kínai ritkaföldfém mágnes gyártó is leállt.
Több amerikai és indiai autógyártó bejelentette, hogy ha nem kapják meg időben a ritkaföldfém mágneseket, június elején le kell állítaniuk a termelést. A Bosch szerint beszállítóik képtelenek átlátni a pekingi rendszer követelményeit, ami lassítja az engedélyezést és veszélybe sodorja az ellátási láncot. Ha a helyzet nem javul gyorsan, az USA újabb megtorló intézkedésekhez nyúlhat – írja a Totalcar.
Kevin Hassett, a Fehér Ház Nemzeti Gazdasági Tanácsának igazgatója vasárnap elmondta, hogy Trump és Hszi Csin-ping akár már ezen a héten is tárgyalhatnak a kereskedelmi kérdések megoldásáról.