A diákok értékelése önmagában egy nagyon összetett folyamat, a kompetenciamérések eredményeinek beszámítása nagyban torzítaná a tanulók egész tanéves teljesítményének számszerűsítését – áll a PDSZ közleményében, amelyben arra reagál az érdekvédelmi szervezet, hogy nyomatékos osztályzatot adnának a jövőben a diákoknak a kompetenciamérések eredményeire, és még a felvételibe is beszámítanák.
A kompetenciamérés ugyanis jelen formájában nem alkalmas arra, hogy valódi mérési eredményeket mutasson, melyek alapján releváns következtetéseket lehetne levonni a diákok képességeit illetően
– mutat rá a szervezet. A lexikális tudás mérésének irányába tolódik erőteljesen, mely ebből adódóan – ha az eredmény érdemjeggyel is értékelve lesz, ráadásul súlyozottan – a diákok számára minden év végén nagyon megterhelő vizsgákat fog jelenteni több tantárgyból is.
A kompetenciamérés célja viszont nem ez, hanem az, hogy azt mérje, hogy az iskolában tanultak mennyiben fejlesztették a gyerekek egyes kompetenciáit. Ha ez külön felkészítést igényel, akkor eleve nem beszélhetünk kompetenciamérésről – teszik hozzá közleményükben.
A kompetenciamérések jeggyel való értékelése mindössze fegyelmi eszközként tud szolgálni a kormányzat kezében annak érdekében, hogy a diákok komolyabban vegyék ezeket a feladatsorokat. Ez parancsuralmi intézkedés – az oktatási folyamat azonban nem így működik
– hívják fel a figyelmet.
A PDSZ szerint a jogalkotók szakmaiatlanságát tükrözi, hogy érdemjegyek adását nem lehet fegyelmezési eszközként alkalmazni.
Külön felhívjuk a figyelmet arra is, hogy ezek a tervek rendkívül hátrányosan fogják érinteni az SNI-s és/vagy BTMN-es diákokat – még jobban nehezítve a felzárkózásukat, ezzel párhuzamosan felgyorsítva a leszakadásukat.
Amennyiben országos és/vagy regionális rangsor is felállításra kerül a nevelési-oktatási intézmények tekintetében, akkor az SNI-s és/vagy BTMN-es gyerekek gyengébb teljesítményei miatt félő, hogy iskolai elhelyezésük még nehezebbé válik a jelenleginél. Mindez a szegregáció, a kasztosodás elmélyülését fogja maga után vonni, mely nem szolgálja sem a diákok, sem az ország érdekeit.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete követeli, hogy:
- a jogalkotó állítsa le a kompetenciamérések jeggyel történő értékelésére, illetve a felvételi pontokba való beszámítására vonatkozó terveit még azelőtt, hogy bármilyen jogszabálytervezetet megalkotna;
- szakértők, szakszervezetek, civil szervezetek bevonásával állítsa helyre a kompetenciamérések relevanciáját;
- adja vissza a pedagógusok és az iskolák autonómiáját, mivel helyi viszonylatokban fogják tudni eldönteni, hogy adott közösségben élő gyerekek számára milyen nevelési-oktatási folyamatra van szükség ahhoz, hogy a lehető legnagyobb mértékben tudjanak fejlődni magukhoz képest;
- szakértők, szakszervezetek, civil szervezetek bevonásával dolgozzon ki a szegregációt jelentős mértékben csökkentő, illetve megszüntető stratégiát!
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Ha akarták volna, a magyar drogmilliárdosok simán kifizethették volna a havi nyugdíjakat - mikor jön itt is a háború?
Kezd beütni a baj, látogatási korlátozást rendeltek el egy magyar kórházban
Az Iránytű Intézet szerint kormányváltó a hangulat Magyarországon
Komolyan megsérült Fico különgépe, amely Brüsszelbe szállította a szlovák kormányfőt
Vége a jó időknek? Látványosan esik az állampapírok hozama
A hivatal szerint tízezrek, a valóságban százezrek hagyják el az országot
Végre kiderült, mikor nyithat állandó jelleggel az állatkert biodómja, és mi lesz benne
Perceken múlt az újabb merénylet? Jelöletlen rendőrautók gázolták el a Bondi Beachre tartó férfiakat – Videó