Oroszország  „egyelőre” nem vizsgálja ki nemzetközi szabályok szerint a brazil gyártmányú Embraer repülőgép lezuhanását, amelyben meghalt Jevgenyij Prigozsin is – közölte a brazil hatóság kedden a Reuters-szel.

Prigozsin, valamint a Wagner-csoport két főhadnagya és négy testőre is a 10 ember között volt, akik életüket vesztették, amikor az Embraer Legacy 600-as repülőgép múlt héten lezuhant Moszkvától északra.

A szerencsétlenség két hónappal azután következett be, hogy Prigozsin rövid lázadást rendezett az orosz védelmi rendszer ellen, így nem meglepő, hogy sokan nem hisznek abban, hogy a Wagner fejének halála egy véletlen baleset következménye lenne.

A brazil repülési balesetek kutatási és megelőzési központja (CENIPA) a repülésbiztonság javítása érdekében kijelentette, hogy csatlakozna az orosz vezetésű vizsgálathoz, amelyet nemzetközi szabályok szerint végeznének el.

Az orosz légügyi hatóság ugyan nem volt köteles igent mondani a CENIPA-nak, néhány korábbi nyomozó máshogy vélekedik erről:

az Egyesült Államok, és más nyugati kormányok szerint is a Kreml állhat az egyébként  rendkívül biztonságos Embraer augusztus 23-i balesete mögött.

Kreml tagadja, hogy bármi köze lenne az ügyhöz, arra hivatkozva, hogy Prigozsin nyilvánosan is bírálta Moszkva ukrajnai inváziójának üldözését, és a Wagner zsoldosai Oroszország oldalán harcoltak.

Az ENSZ montreali székhelyű Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete (ICAO) szerint a Moszkvából induló, szentpétervári célállomású járat belföldi volt, így nem vonatkoznak rá a nemzetközi szabályok.

Nem kötelesek, csak ajánlott nekik, hogy ezt tegyék, de ha azt mondják, hogy elindítják a vizsgálatot, és meghívják Brazíliát, akkor távolról részt veszünk benne

– mondta Marcelo Moreno légidandártábornok, a CENIPA vezetője.

John Cox amerikai repülésbiztonsági tanácsadó és volt nyomozó szerint egy belső orosz vizsgálat hitelessége kérdéses lenne Brazília, a repülőgép gyártó országának részvétele nélkül.

A CENIPA beszámolt, hogy kedden kapta az államközi légiközlekedési bizottság - balesetvizsgáló bizottság (IAC) válaszát:

az orosz hatóság közölte, hogy egyelőre nem indít vizsgálatot.

A CENIPA és az Embraer gyártója szeretné megelőzni a jövőbeni baleseteket, de ezt nagyban hátráltatja Moszkva vonakodása, hiszen a vizsgálatból származó információk választ adhatnának arra, hogy egyáltalán a repülőgép műszaki problémái miatt történt-e a baleset, vagy más tényezők okozták a szerencsétlenséget.

 

A vizsgálat különösen fontos adatokkal szolgálhatna az Embraer-nek, mivel mintegy 802 darab 37-50 üléses regionális repülőgépe van forgalomban, amelyek a Legacy 600-as vállalati repülőgéppel azonos platformra épültek, így érthető a repülőgépgyártó vállalat fokozott aggodalma. Moszkva azonban a nyomós érvek ellenére sem hajlandó engedélyezni a külső vizsgálatokat.

Jeff Guzzetti, egy korábbi amerikai légi balesetvizsgáló szerint Oroszországnak el kellene fogadnia Brazília segítségét, még akkor is, ha a CENIPA csak távolról tud részt venni a vizsgálatokba:

Ha nem teszik, nos, akkor ez biztos jele annak, hogy nem lesz átlátható a vizsgálat.