A Kifli.hu jelentős mérföldkőhöz érkezett: a házhoz menő palackvisszaváltási szolgáltatás indulása óta a vásárlói összesen több mint 5,5 millió italcsomagolást – üveget, műanyag palackot és fémdobozt – adtak át a futároknak. Ez a mennyiség 277 millió forintnyi visszaváltási díjat jelent, amit a vásárlók azonnal elkölthető kredit formájában kaptak vissza, így ösztönözve további, környezetbarát vásárlásokat. A szolgáltatás első éve (2024 szeptemberétől 2025 szeptemberéig) átlagosan napi 14 ezer, havi pedig 420 ezer csomagolás visszaváltását tette lehetővé, ami a körforgásos gazdaság erősítését szolgálja a magyar piacon.

A program sikerét jól mutatja a növekvő aktivitás. Az induló hónapban, 2024 szeptemberében közel 300 ezer darab csomagolást gyűjtöttek vissza a Kifli-futárok. Ez a szám a téli hónapokban 360 ezer darabra emelkedett havonta, tavasszal pedig stabilizálódott a 420 ezer körüli értéken. A csúcsot a nyári hónapok hozták: augusztusban 608 ezer darab palackot és dobozt váltottak vissza a vásárlók, ami több mint 30 millió forint díjat jelentett; júliusban 564 ezer darabot (28,2 millió forint), júniusban pedig 502 ezret (25 millió forint). Ezek az adatok kiemelik, hogyan illeszkedik a szolgáltatás a szezonális fogyasztási szokásokhoz, miközben napi szinten akár 14 ezer elemet juttat vissza az újrahasznosítási láncba.

Az elképzelés szerint a házhoz menő visszaváltás lényege a kényelem. A vásárlók közvetlenül a futároknak adják át a visszaváltási díjas (50 forintos) italcsomagolásokat a rendelés kiszállításakor, így elkerülve a sorban állást vagy az automata keresését. Egy-egy alkalommal maximum 10 palackot vagy dobozt fogadnak el, a jóváírás pedig néhány másodperc alatt megtörténik levásárolható kreditként. A leadáshoz hivatalos Kifli-zsák szükséges, amit minden rendeléshez mellékel a cég, de szükség esetén a futártól is kérhető új. Kulcsfontosságú a palackok állapota: épnek, tisztának kell lenniük, jól olvasható vonalkóddal és a 50 forintos visszaváltási logóval, különben a rendszer nem tudja feldolgozni őket.

Ez a szolgáltatás szorosan kapcsolódik a 2024 januárjában bevezetett magyar DRS-rendszerhez (Deposit Return System), amely az uniós előírások alapján célozza a műanyag, üveg és fém italcsomagolások 90 százalékos újrahasznosítási arányát 2029-re. A Kifli megoldása innovatív kiegészítője a hagyományos REpont- és automatahálózatnak, amely július 1-től kötelezővé vált minden érintett termékre. A cég vásárlói felmérése szerint a DRS-palackvisszaváltás már az egyik legnépszerűbb kényelmi szolgáltatás lett, havonta közel 50 ezer felhasználót vonva be – ez nemcsak a hulladékcsökkentést segíti, hanem a fogyasztói tudatosságot is erősíti. Az Economx azt is megtudta, hogy a vállalat saját feldolgozó gépet telepít, ami gyorsíthatja a begyűjtött anyagok újrahasznosítását, így ha a nyári csúcsok tartósak maradnak, a Kifli akár évi 6-7 millió csomagolást is begyűjthet, erősítve a zöld gazdaságot.

Egyébként a MOHU Zrt. szeptember elején közölte, hogy a magyar DRS-rendszer első hat hónapjában a visszaváltási arány rekordszintre, 80 százalék fölé emelkedett. A napi visszaváltások átlagosan 8-10 millió darabot tettek ki, de nyáron egyes napokon meghaladták a 15 milliót. A társaság szerint 12 órás nyitvatartási időre vetítve másodpercenként átlagosan 200 italcsomagolást visznek vissza a magyarok. A vásárlók 120 milliárd forint értékben igényeltek levásárolható utalványt a REpontokon, a kifizetett kezelési díj pedig meghaladta a 20 milliárd forintot a rendszer indulása óta. A MOHU becslése szerint partnereiknek percenként átlagosan 50 automatát kell üríteniük a visszaváltások kezelése érdekében.