A vármegye- és országbérletekre épülő új tarifarendszernek köszönhetően gyorsan népszerűvé vált a „hosszú nyári” menetrend a MÁV-nál, amely elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton körüli desztinációkba igyekvőknek, akiknek a száma tavaly, a meghosszabbított nyári szezonban már meghaladta a rekordot jelentő 3 milliót – írta közleményében a MÁV.

A „hosszú nyár” részeként az idei évben is előszezoni menetrendet léptet életbe a vasúttársaság.

  • Május 12-től jóval több lehetőség áll rendelkezésre a Balatonhoz való eljutáshoz mind a járatok számát, mind pedig azok indulási gyakoriságát tekintve.
  • A június 20-ig, vagyis a közoktatási tanév végéig tartó előszezonban alapvetően a korábbi években már megszokott járattípusokkal és közlekedési gyakorisággal készül a MÁV-csoport.

Az előszezoni üzemmód ugyanakkor felkészülés a főszezonra is, amikor ismét több újdonság, változás lép életbe.

Egyebek mellett a szolgáltatási és kényelmi színvonal javításával, például a klímás járatok arányának és az ülőhelyek számának növelésével, az eljutási-, illetve kerékpárszállítási lehetőségek bővítésével tervez a vasúttársaság.

Május 12-től sűrűbben indulnak a vonatok a Balaton partjára, a nagyobb települések az alapütemű, átlagosan óránként közlekedő vonatok mellett további járatokkal is megközelíthetővé válnak. A téli menetrendhez képest több InterCity-kocsi és modern motorvonat is forgalomba áll.

  • Az előszezon kezdetétől a balatoni InterCityken és expresszjáratokon (Balaton IC, Tópart IC, Kék Hullám expressz, Jégmadár expressz) a fővárosból utazók számára utazási céltól függetlenül kötelező a helyjegy megváltása.
  • Az előszezonban már elindulnak a kétóránként közlekedő Déli-Parti InterRégiók a Déli pályaudvar és Siófok között, illetve hétvégenként Fonyódig, illetve Balatonszentgyörgyig.
  • A Balaton InterCitykben az előszezon egy részében, május 21-től 1. osztályú kocsik és étkezőkocsik is közlekednek, amelyeken az Utasellátó frissített kínálattal, nyári újdonságokkal várja az utasokat.
  • Az idei előszezonban is forgalomba áll a hétvégéken és ünnepnapokon a Jégmadár expresszvonat a korszerű, légkondicionált KISS emeletes motorvonatokkal, közvetlen összeköttetést teremtve a Dunakanyar térsége és a magyar tenger (Szob és Fonyód) között. (Május 18-án csak Szob és Székesfehérvár között közlekedik pályakarbantartás miatt).
  • A Bagolyvonatok a hagyományokhoz híven idén is járnak péntek és szombat éjszakánként Keszthely és a Déli pályaudvar között.

Előszezon jön az északi parton is

Az észak-balatoni vasútvonalon, április első felében, pálya- és felsővezeték-karbantartási munkálatok, valamint a vasúti közlekedésre veszélyes bokrok és fák kivágása is megtörtént. Több mint másfél kilométer sínt cseréltek ki a megbízhatóbb közlekedés érdekében, így májustól erősödő idegenforgalmi szezon zökkenőmentesebben indulhat a magyar tengerhez vonattal utazók számára.

Az északi part megközelítését a Kék Hullám expressz, a Vízipók sebesvonatok és a Katica InterRégiók teszik gyorsabbá, kényelmesebbé a főváros felől és felé.

A Dunától keletre lévő országrészből is el lehet jutni a Balatonhoz, azonban a főszezonig ezt átszállással lehet megtenni. A vakáció ideje alatt közvetlen vonatokat is forgalomba állítanak például Szeged, Kecskemét, Békéscsaba, Debrecen, Nyíregyháza, Záhony, illetve Miskolc és a tó között.

Ha rövid időn belül nem kezdik meg a MÁV problémáinak valós kezelését, akkor az eddigieknél is komolyabb nehézségeket észlelhetnek az utasok – fejtette ki a Vasutas Szakszervezet elnöke az Economx videó podcastjában. Meleg János szerint az utóbbi évtizedekben koncepció nélkül, átgondolatlanul nyúltak hozzá a vasúti közlekedéshez, ennek eredményét tapasztalják a közlekedők. A szakszervezet vezetője hangsúlyozta: januárban legalább 15 százalékos emelést tartanának elfogadhatónak.