Nyilvános előzetes piaci konzultációt indított a BKK a Milleniumi Földalatti Vasút korszerűsítésére és meghosszabbítására. A beruházó ebben konkrétumokat is közzé tett a tervezett közbeszerzésről - számolt be a Magyar Építők.
Frissítés: reagált a BKK arra, hogy előkészítési szakaszba lépett az M1-es metró felújítása és meghosszabbítása
Időközben reagált a Budapesti Közlekedési Központ, pontosítva azt írták: „a jelenlegi koncepció szerint a földalatti vonalát teljesen akadálymentesítenék, új megálló épülne a Hungária körútnál, hogy könnyebben legyen elérhető az 1-es villamos. A földalatti meghosszabbítási lehetőségeit, annak pontos nyomvonalát vizsgáljuk, összefüggésben a Rákosrendezőre tervezett fejlesztéssel”.„Mivel a projekt még előkészítési szakaszban jár, ezért a műszaki tartalom a beérkezett észrevételek alapján, az előzetes piaci konzultációt követően kerül véglegesítésre” - tették hozzá.Egyben felhívták a figyelmet arra, hogy a jelenlegi projekt nem tartalmazza új járművek beszerzését, az a későbbiekben valósulna meg, uniós vagy hazai forrás biztosítása esetén.
A portál szerint az alábbi ütemre oszlana a tervezési munka:
- 1. ütem: Az M1-es metró meglévő szakaszának rekonstrukciója és az állomások akadálymentesítése, valamint a Hungária körúti állomás megtervezése.
- 2. ütem: Az M1-es metró vonalának meghosszabbítására vonatkozó tanulmányterv a külső körvasút térségéig, a Városliget-Zugló közti kerékpáros-gyalogos folyosóval.
- 3. ütem: A 2. ütemben kiválasztott változat engedélyezési és kivitelezési dokumentációja.
A konkrét tervezői feladatok közé tartozik:
- a mintegy 4,4 km hosszúságú M1 metróvonal teljes körű felújítása;
- a meglévő 11 állomás korszerűsítése és akadálymentesítése a műemlékvédelmi és örökségvédelmi szempontok és környezet szem előtt tartása mellett;
- a későbbi meghosszabbítások figyelembevételével a teljes vonalon, a metróvonal forgalomirányításával, gépészeti felügyeletével összefüggő rendszerek megtervezése és azok egy irányítóközpontban való létesítésének megtervezése;
- a koncepciótervek elkészítése.
A tervező feladata továbbá a metróvonal egy megállóval történő meghosszabbításának alsórákosi (Kassai tér – Rákosrendező vasútállomás) koncepciótervi vizsgálata, a Hungária körútnál az 1-es villamosra történő átszállás vizsgálata és a körvasút irányába való meghosszabbítás vizsgálata is.
A BKK oldalán olvasható tájékoztatás szerint
a tervezett beruházás céljai között szerepel a vonal meghosszabbítása mindkét irányban, az átszállási lehetőségek fejlesztése, valamint a vonal akadálymentesítése.
A hosszabbítással kapcsolatban a BKK több változatot is megvizsgáltatott, közülük az M3-as autópálya bevezető szakasza menti meghosszabbítás bizonyult a legjobbnak.
A meghosszabbított vonal első ütemben az M3-as autópálya szervizútja mentén haladhat majd a Kassai térig, a második ütemben a felszínen folytatódhat. Az M1-es metró eléri majd a külső körvasutat.
A tervezett új végállomás környezetében nagy befogadóképességű P+R parkoló is kialakítható. A belvárosi szakasz pedig akár kis anyagi ráfordítással is meghosszabbítható a Vigadó térig, mivel az alagút annak a sarkáig nyúlik.
A BKK emlékeztet arra, hogy az M1-es Metróvonal Budapest első metróvonala, 1896-os megnyitásával a kontinentális Európa első földalatti vasútvonala. Az 1973-as meghosszabbítása és az 1987-es felújítását követően 2014-ben készült el a fejlesztési, meghosszabbítási terve. A Millenniumi Földalatti Vasút vonalának hossza a főváros többi metró- és villamosvonalához képest rövidebb, ráadásul átszállási kapcsolatai is hiányosak. Noha az M2-es és az M3-as metróra közvetlenül át lehet róla szállni, de nem érhető el vele sem az 1-es, sem a 2-es villamos, valamint a vasút sem. Mindemellett a metró környezetében nincs elegendő hely nagy P+R parkoló kialakítására, a vonal nem akadálymentesített, a rajta közlekedő szerelvények pedig elavultak.
A BKK-honlapon közzétett tájékoztatás szerint egyelőre a tervezési közbeszerzésre állnak rendelkezésre a szükséges anyagi források, a tervezésre-engedélyezésre, valamint a kivitelezési közbeszerzésre azonban még nincs fedezet.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
Nem adták oda a defibrillátort egy életmentéshez a Határ úti metrómegállónál
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora
Néptáncosok haláláért kell felelnie a bedrogozott sofőrnek
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat