Nyilvános előzetes piaci konzultációt indított a BKK a Milleniumi Földalatti Vasút korszerűsítésére és meghosszabbítására. A beruházó ebben konkrétumokat is közzé tett a tervezett közbeszerzésről - számolt be a Magyar Építők.
Frissítés: reagált a BKK arra, hogy előkészítési szakaszba lépett az M1-es metró felújítása és meghosszabbítása
Időközben reagált a Budapesti Közlekedési Központ, pontosítva azt írták: „a jelenlegi koncepció szerint a földalatti vonalát teljesen akadálymentesítenék, új megálló épülne a Hungária körútnál, hogy könnyebben legyen elérhető az 1-es villamos. A földalatti meghosszabbítási lehetőségeit, annak pontos nyomvonalát vizsgáljuk, összefüggésben a Rákosrendezőre tervezett fejlesztéssel”.„Mivel a projekt még előkészítési szakaszban jár, ezért a műszaki tartalom a beérkezett észrevételek alapján, az előzetes piaci konzultációt követően kerül véglegesítésre” - tették hozzá.Egyben felhívták a figyelmet arra, hogy a jelenlegi projekt nem tartalmazza új járművek beszerzését, az a későbbiekben valósulna meg, uniós vagy hazai forrás biztosítása esetén.
A portál szerint az alábbi ütemre oszlana a tervezési munka:
- 1. ütem: Az M1-es metró meglévő szakaszának rekonstrukciója és az állomások akadálymentesítése, valamint a Hungária körúti állomás megtervezése.
- 2. ütem: Az M1-es metró vonalának meghosszabbítására vonatkozó tanulmányterv a külső körvasút térségéig, a Városliget-Zugló közti kerékpáros-gyalogos folyosóval.
- 3. ütem: A 2. ütemben kiválasztott változat engedélyezési és kivitelezési dokumentációja.
A konkrét tervezői feladatok közé tartozik:
- a mintegy 4,4 km hosszúságú M1 metróvonal teljes körű felújítása;
- a meglévő 11 állomás korszerűsítése és akadálymentesítése a műemlékvédelmi és örökségvédelmi szempontok és környezet szem előtt tartása mellett;
- a későbbi meghosszabbítások figyelembevételével a teljes vonalon, a metróvonal forgalomirányításával, gépészeti felügyeletével összefüggő rendszerek megtervezése és azok egy irányítóközpontban való létesítésének megtervezése;
- a koncepciótervek elkészítése.
A tervező feladata továbbá a metróvonal egy megállóval történő meghosszabbításának alsórákosi (Kassai tér – Rákosrendező vasútállomás) koncepciótervi vizsgálata, a Hungária körútnál az 1-es villamosra történő átszállás vizsgálata és a körvasút irányába való meghosszabbítás vizsgálata is.
A BKK oldalán olvasható tájékoztatás szerint
a tervezett beruházás céljai között szerepel a vonal meghosszabbítása mindkét irányban, az átszállási lehetőségek fejlesztése, valamint a vonal akadálymentesítése.
A hosszabbítással kapcsolatban a BKK több változatot is megvizsgáltatott, közülük az M3-as autópálya bevezető szakasza menti meghosszabbítás bizonyult a legjobbnak.
A meghosszabbított vonal első ütemben az M3-as autópálya szervizútja mentén haladhat majd a Kassai térig, a második ütemben a felszínen folytatódhat. Az M1-es metró eléri majd a külső körvasutat.
A tervezett új végállomás környezetében nagy befogadóképességű P+R parkoló is kialakítható. A belvárosi szakasz pedig akár kis anyagi ráfordítással is meghosszabbítható a Vigadó térig, mivel az alagút annak a sarkáig nyúlik.
A BKK emlékeztet arra, hogy az M1-es Metróvonal Budapest első metróvonala, 1896-os megnyitásával a kontinentális Európa első földalatti vasútvonala. Az 1973-as meghosszabbítása és az 1987-es felújítását követően 2014-ben készült el a fejlesztési, meghosszabbítási terve. A Millenniumi Földalatti Vasút vonalának hossza a főváros többi metró- és villamosvonalához képest rövidebb, ráadásul átszállási kapcsolatai is hiányosak. Noha az M2-es és az M3-as metróra közvetlenül át lehet róla szállni, de nem érhető el vele sem az 1-es, sem a 2-es villamos, valamint a vasút sem. Mindemellett a metró környezetében nincs elegendő hely nagy P+R parkoló kialakítására, a vonal nem akadálymentesített, a rajta közlekedő szerelvények pedig elavultak.
A BKK-honlapon közzétett tájékoztatás szerint egyelőre a tervezési közbeszerzésre állnak rendelkezésre a szükséges anyagi források, a tervezésre-engedélyezésre, valamint a kivitelezési közbeszerzésre azonban még nincs fedezet.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Egy ember győzheti le választáson Zelenszkijt, ő az
Ez vár a nyugdíjasokra jövőre
Jóváhagyták, jöhet a fogyókúrás pirula
Lázár János: Elfogadhatatlan, hogy egy főúttal átszelt kisvárosban lakó kárán akarjon spórolni egy kamionos
Nordmann-láz: ezért kerül egyre többe a karácsonyfa
Meglepő számok jöttek ki: a kártyaadatok árulták el, hogy mennyi borravalót adunk
Egyik csalódás a másik után: a Nemzetgazdasági Minisztérium elárulta, miért nem jöttek a számok
Megvan az ítélet: fél évszázadnyi börtönt kapott az iskolai késelő
Nagy a baj, válságban a közkedvelt fürdő