A KPMG CEO Outlook 2023-as felmérése szerint a korábbi évekhez képest idén teljesen mástól tartanak a vállalatvezetők, mint eddig, ráadásul az irodai jelenlétről is megváltozott a többség véleménye – számolt be a HR Portal.

A kutatás során a világ legnagyobb vállalatainak vezetőit, több mint 1300 vezérigazgatót kérdeztek meg arról, hogy milyen kockázatokkal kell szembenézniük, és milyen lehetőségek állnak előttük 2023-ban. 

Válaszaikból kiderült, hogy a geopolitika és a szélesebb körű politikai bizonytalanság jelenti számukra a legnagyobb növekedési kockázatot,

azonban ez 2022-ben, az orosz-ukrán háború kirobbanása után sem szerepelt az első öt kockázat között.

A vezetők azt is elmondták, hogy saját vállalatuk növekedésébe fektetett bizalmuk jelentősen csökkent, így az idei 77 százalékos bizalmi mutató az elmúlt három év mélypontja. 

A vezérigazgatók több mint háromnegyede szerint a kamatlábak emelkedése és a monetáris politika szigorodása is emeli a globális recesszió kockázatát,

ugyanilyen arányban gondolják a megélhetési költségek nyomását negatív tényezőnek a vállalatuk sikerére nézve.

Felmérésünk idén egy olyan pillanatban történik, amikor nem egyszerű feladat hosszú távon gondolkodni, biztos kézzel formálni a jövőt, ehhez mérten alakítani a stratégiánkat. Megnyugtatónak tartom ugyanakkor, hogy a jelenlegi számos makrogazdasági és geopolitikai kihívás ellenére, a középtávú bizalom a világgazdaság alakulásában továbbra is erős

– mondta Rózsai Rezső, a KPMG vezérigazgatója.

Hozzátette, hogy a minden korábbinál bizonytalanabb helyzet kezelése során a vezérigazgatók felismerték, hogy a személyes integritás demonstrálása elengedhetetlenül fontos a bizalom kiépítéséhez.

A vállalatvezetők számára alapvetés megszerezni, megtartani és képezni a cég legnagyobb értékét, a munkavállalóikat.

A vezetők azt is felismerték, hogy a környezeti, társadalmi, és irányítási kérdések, vagyis az ESG nemvcsak az üzleti sikeresség opcionális extrája, hanem az alapja is, és az üzleti tervezés összehangolt mesterhármasa (HR tervezés/digitális tervezés/felelős szemlélet) válik az egyik legfontosabb momentummá.

Mesterséges intelligencia: se vele, se nélküle

A felmérés eredményei azt is megmutatták, hogy a vezérigazgatók jelentős prioritásként kezelik a digitalizációt, így nagymértékben fektetnek be például a generatív mesterséges intelligenciába, főleg versenyelőny reményében.

Tízből hét vezető a generatív mesterséges intelligenciát jelölte ki az első számú középtávú befektetésének, és minden második vezető három-öt éven belül számít a beruházás megtérülésére.

Ugyan a vezérigazgatók hajlandóak költeni az új technológiára, 57 százalékuk tart a mesterséges intelligencia használatának etikai kihívásaitól, 87 százalékuk pedig attól, hogy az AI előretörése magával hoz új, kifinomultabb kibertámadási technikákat.

Vége lesz a home-office-nak?

A felgyorsult digitalizáció miatt megnőtt az igény a gyorsabb reagálásra és a hatékonyabb együttműködésekre, így a vezérigazgatók egyre inkább támogatják a pandémiát megelőző hagyományos irodai munkarendet.

64 százalékuk szerint a következő három évben teljes mértékben visszatérnek az irodai munkavégzéshez, sőt,

87 százalékuk úgy véli, hogy akár pénzügyi jutalmazással vagy előléptetéssel is érdemes ösztönözni a munkavállalókat az irodai munkavégzésre.